Le Jour De Gloire

Αποφάσισα να δημοσιεύσω μερικά αποσπάσματα από μία παλιά (πολύ παλιά) διατριβή μου για τον εθνικισμό της Γαλλικής Επανάστασης. Θα έχει και Ρουσσώ μέσα. Η ιδέα μου ήταν πως εφ’ όσον ο συγκεκριμένος εθνικισμός (αλλά και κάποιοι άλλοι, χρονικά παραπλήσιοι) εκφράστηκε με καθαρά θρησκευτικούς τρόπους, να τον μελετήσω κοινωνιολογικά ως θρησκεία και να δω τι συμπεράσματα μπορούνε να βγούνε. Το έναυσμά μου ήταν κάποιες σκέψεις από το πολύ αξιόλογο βιβλίο The God Of Modernity. The Development of Nationalism in Western Europe (1994) του καθηγητή Josep Llobera.

Τα αποτελέσματα ήταν παραπάνω από ενθαρρυντικά. Όχι μόνο έβγαιναν απαντήσεις για ορισμένα ζητήματα της Γαλλικής Επανάστασης που ακόμα και σήμερα διχάζουν τους μελετητές, αλλά διαγραφόταν και ένας συμπληρωματικός τρόπος μελέτης του εθνικιστικού φαινομένου εκείνης της εποχής, που ανήγαγε την πρωτοφανή τότε αγάπη για την πατρίδα σε ευρύτερα ανθρωπολογικά – κοινωνιολογικά πλαίσια.


Έγραψα το μεγαλύτερο μέρος. Μου έμενε ακόμα να συγκρίνω τα κοινωνικά δεδομένα και τις ιδέες της επαναστατικής Γαλλίας με ορισμένα αντίστοιχα των ιταλικών πόλεων της Αναγέννησης για να έχω ένα ολοκληρωμένο πρώτο draft – κάτι που δεν έγινε, και φτάνω σήμερα να ομολογήσω ότι, κατά πάσα πιθανότητα, δε θα ξαναβρώ ποτέ στο μέλλον το κουράγιο να το κάνω. Επέλεξα λοιπόν ορισμένα αποσπάσματα που έχουν ευρύτερο ενδιαφέρον, τα ξανάγραψα πιο επεξηγηματικά, αλάφρυνα κάπως το ύφος και τα παραδίδω τώρα στην κρίση του κοινού.

Μία σχετικά λεπτομερής κατάρτιση για τη Γαλλική Επανάσταση είναι απαραίτητη. Για όποιον ενδιαφέρεται, βρήκα ορισμένες πολύ καλές δουλειές στο Internet εδώ, εδώ κι εδώ, ενώ η Wikipedia έχει ένα περιληπτικό αλλά καλό σχετικό λήμμα και αρκετές παραπομπές. Όποιοι βέβαια θέλουν να μάθουν σε βάθος για τη Γαλλική Επανάσταση, θα πρέπει να μελετήσουν το Ευαγγέλιο – μόνο 909 σελιδούλες στην έκδοση του Μορφωτικού Ιδρύματος ΕΤΕ. Ξεκινώ με ένα μικρό ερωτηματολόγιο για να τεστάρετε τις γνώσεις σας και να σας ανοίξει η όρεξη:

Α) Ποιος/ποια είπε την περίφημη φράση: «Γιατί δεν τρώνε παντεσπάνι;» [αφού δεν έχουν ψωμί]
1. Η Μαρία Αντουανέτα
2. Η Μάργκαρετ Θάτσερ
3. Η Φάνη Πάλλη-Πετραλιά
4. Κανένας, αυτή η φράση δεν ειπώθηκε ποτέ. Προέρχεται από την προπαγάνδα των Αβράκωτων κατά της βασίλισσας, για να την απεικονίσουν ως εντελώς αλαζονική, ανάλγητη και αποκομμένη από την πραγματικότητα.

Β) Ποιο ήταν το πρώτο παγκόσμιο hit της Ιστορίας;
1. Το Rock Around The Clock
2. Η Άγια Νύχτα
3. Το Jingle Bells
4. Η Μασσαλιώτιδα. Γράφτηκε τον Απρίλιο του 1792 και πολύ σύντομα έγινε ο άτυπος εθνικός ύμνος της Γαλλίας. Σε μια εποχή που δεν υπήρχαν μέσα καταγραφής ήχου, η Μασσαλιώτιδα διαδόθηκε από στόμα σε στόμα σε όλη την Ευρώπη, τη Ρωσία, τις ΗΠΑ και αλλού. Όσο για τα δικά μας, υπάρχουν μαρτυρίες για πανηγύρια με τη Μασσαλιώτιδα από τα Ιωάννινα του Αλή Πασά μέχρι τους βλάχους της Πίνδου και τις κοιλάδες της Λακωνίας γύρω στα 1805.

Γ) Σε ποια μάχη χρησιμοποιήθηκαν πρώτη φορά αεροπορικές δυνάμεις;
1. Στην απόβαση στη Νορμανδία (1944)
2. Στην εισβολή στην Πολωνία (1939)
3. Στη μάχη της Amiens (1918)
4. Στη μάχη του Fleurus (1794), όταν ο στρατηγός Jourdan νίκησε τους Αυστριακούς και τους έδιωξε από τη γαλλική επικράτεια. Χρησιμοποιήθηκε το αερόστατο l' Entreprenant για αναγνωριστικούς σκοπούς και έπαιξε σημαντικό ρόλο στη νικηφόρα για τους Γάλλους έκβαση της μάχης.

Δ) «Οι διαταγές θα ρέουν σαν αστραπή από κάποιο κεντρικό σημείο ως το πιο απομακρυσμένο διαμέρισμα της χώρας, εξασφαλίζοντας γρήγορη και αποτελεσματική εκτέλεση της πολιτικής».
Σε ποιον ανήκει αυτή η περιγραφή κρατικής λειτουργίας;

1. Στον Προκόπη Παυλόπουλο.
2. Στον Κωνσταντίνο Καρμανλή.
3. Στον Ανδρέα Παπανδρέου.
4. Στον Lucien Bonaparte (νεότερο αδερφό του Ναπολέοντα, με πολιτική καριέρα). Ειπώθηκε το 1800 ή έτος VIII, σύμφωνα με το Επαναστατικό Ημερολόγιο, τότε δηλαδή που δεν υπήρχε ούτε τηλέγραφος ούτε σιδηρόδρομος, τότε που τα ΜΜΕ της εποχής ήταν οι αφίσες στους τοίχους και κάτι περιορισμένης κυκλοφορίας εφημερίδες (πάνω από το 80% του πληθυσμού ήταν αγράμματο), ενώ η φήμη από στόμα σε στόμα έπαιζε ακόμα κεντρικό ρόλο στη διάδοση των πληροφοριών.

Ε) Πότε και πού αναβιώθηκαν για πρώτη φορά στη σύγχρονη εποχή οι Ολυμπιακοί Αγώνες;
1. Το 2004 στην Αθήνα.
2. Το 2004 στα γήπεδα της Πορτογαλίας.
3. Το 1896 στην Αθήνα.
4. Το 1796 στην επαναστατική Γαλλία, με την ονομασία L' Olympiade de la République. Η ιδέα αμέσως ήρθε στον ελλαδικό χώρο και συζητήθηκε στο Ιακωβινείο της Κεφαλονιάς (μυστική εταιρεία με στόχο τη μεταλαμπάδευση του ιακωβινικού πνεύματος στα Επτάνησα), ενώ συνοδευτικές ιδέες υπήρξαν η κατάργηση της χριστιανικής θρησκείας και η ανασύσταση της λατρείας των Ολυμπίων θεών.

ΣΤ) Οι οπαδοί ποιας ποδοσφαιρικής ομάδας τραγουδάνε το σύνθημα «Θαυμαστοί, γενναίοι Γάλλοι / Κατ’ εσάς δεν είναι άλλοι»;
1. Της Παρί Σαιν-Ζερμαίν.
2. Της Εθνικής Γαλλίας.
3. Του Απόλλωνα Αθηνών.
4. Καμία σχέση, είναι ποίημα του Αδαμάντιου Κοραή (Άσμα Πολεμιστήριον Των Εν Αιγύπτω Περί Ελευθερίας Μαχομένων Γραικών). Απολαύστε τη συνέχεια: «Πλην Γραικών, ανδρειωμένοι / Κ’ εις τους κόπους γυμνασμένοι / Όταν έχωμεν τους Γάλλους / Τις η χρεία από άλλους; / Γάλλοι και Γραικοί δεμένοι / Με φιλίαν ενωμένοι / Δεν είναι Γραικοί ή Γάλλοι / Άλλ’ έν έθνος: Γραικογάλλοι».
.
.
.
.
.
.
.
.
.
(η σωστή απάντηση είναι φυσικά η 4 σε όλες τις ερωτήσεις)

1 σχόλιο:

  1. Jason Taverner9/3/09

    est arrivé.....http://www.youtube.com/watch?v=4K1q9Ntcr5g

    http://www.youtube.com/watch?v=4K1q9Ntcr5g

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αδερφέ, δεν ξέρω τούτο το φεγγάρι
Στης καρδιάς της άδειας τη φυρονεριά
Πούθε τάχει φέρει, πούθε τάχει πάρει
Φωτεινά στην άμμο, χνάρια σαν κεριά.

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.