Το πραγματικό του όνομα είναι Ουάτ Ρονγκ Κουν, όμως είναι σε όλους γνωστός με το καλλιτεχνικό του ψευδώνυμο: Λευκός Ναός. Εύκολο να καταλάβει κανείς γιατί.
Βρίσκεται στον ταϊλανδικό βορρά και συγκεκριμένα εδώ. Η σύλληψη και η κατασκευή του οφείλονται σε έναν επιτυχημένο αλλά και πεισματάρη καλλιτέχνη ονόματι Τσαλεμτσάι Κοσιτπιπάτ, ο οποίος δούλεψε πολλά χρόνια με τους ντόπιους τεχνίτες για να ολοκληρώσει αυτό το πείραμα αρχιτεκτονικής, γλυπτικής και ζωγραφικής που είναι ο Λευκός Ναός. Λέγεται ότι χρησιμοποιήσε μόνο δικά του χρήματα καθώς και δωρεές ενός πλούσιου επιχειρηματία, ενώ αρνήθηκε να πάρει δωρεές άνω των 300 ευρώ («υπέρ αποπερατώσεως») από τους απλούς πιστούς. Έτσι λέγεται.
Ο προϋπολογισμός ξέφυγε τελείως κατά την πορεία του έργου. Είχε εκτιμηθεί αρχικά στα € 500.000 ευρώ όμως τελικά στοίχισε κοντά € 8.000.000, ενώ η συνολική του έκταση, από τα 5 στρέμματα της αρχικής εκτίμησης, τελικά κατέληξε περίπου στα 17. Άξιζε όμως τον κόπο.
Ο ίδιος ο Τσαλεμτσάι έγινε στόχος ειρωνειών. Η σύλληψή του ήταν εντελώς πρωτόγνωρη. Όταν όμως άρχισαν να καταφθάνουν οι επισκέπτες και οι τουρίστες από όλη την Ταϊλάνδη και όλο τον κόσμο, οι ειρωνείες έγιναν έπαινοι. Μέχρι το 2009, δώδεκα χρόνια από την αποπεράτωσή του, περίπου πέντε εκατομμύρια επισκέπτες ήρθαν στην περιοχή ειδικά για τον Λευκό Ναό.
Η φιλοδοξία του καλλιτέχνη ήταν να διαμορφώσει όχι μόνο έναν ιδιαίτερα όμορφο και πρωτότυπο Ναό, αλλά να τον κάνει ανοιχτό βιβλίο της βουδιστικής διδασκαλίας• η ίδια η επίσκεψη στον Λευκό Ναό να λειτουργεί σαν ένα μικρό ελευσίνιο μυστήριο.
Κατ’ αρχήν, στην περίβολο του Ναού, δίπλα στη διακοσμητική λιμνούλα, υπάρχει ένα ημικύκλιο που αντιπροσωπεύει τον κόσμο μας. Δίπλα σ’ αυτό απλώνεται ένας μεγάλος κύκλος με δύο τεράστια σκυλόδοντα: το στόμα του δαίμονα Ραχού, δηλαδή η κόλαση
Προτεταμένα χέρια πετάγονται από την κόλαση, έτοιμα να μας αρπάξουν.
Τι θα κάνουμε, πώς θα ξεφύγουμε από την παγίδα της γέννησης και του θανάτου; Ευτυχώς καταμεσής της Κόλασης απλώνεται η Γέφυρα της Ευδαιμονίας, η οποία θα μας οδηγήσει στην Κατοικία του Βούδα.
Δύο πανίσχυροι φρουροί φυλάνε τη Γέφυρα, για να μην περάσουν τις Πύλες του Ουρανού οι κάτοικοι της Κολάσεως: είναι ο Μάρα στα αριστερά και ο Θάνατος στα δεξιά. Ο πρώτος είναι ο κύριος του πεπρωμένου κι ο δεύτερος ο κύριος της ζωής.
Με την ψυχή στο στόμα ξεφεύγουμε στο τσακ από την Κόλαση και προσπερνάμε τους δύο αγριωπούς φρουρούς. Ευτυχώς αδιαφορούν και δε μας αγγίζουν καθόλου. Περπατάμε επάνω στη Γέφυρα και μπαίνουμε στον Ναό. Είμαστε πλέον απελευθερωμένοι.
Με το που μπαίνουμε στον Ναό, στην Κατοικία του Βούδα, μας περιμένει μια μεγάλη έκπληξη. Η πόρτα από την οποία μόλις περάσαμε είναι ένα τεράστιο στόμα – σαν να λέμε, ξεφύγαμε απ’ του χάρου τα δόντια. Δεν είναι όμως αυτή η έκπληξη...
Η έκπληξη είναι ότι ο Λευκός Ναός έχει Sci-Fi «αγιογραφίες»! Οι θρησκευτικές απεικονίσεις του Ναού, οι οποίες πιάνουν όλο το εσωτερικό του, έχουν άφθονα θέματα από δημοφιλείς Sci-Fi ταινίες. Μόνο που οι «αγιογραφίες» αυτές προστατεύονται, και οι κάμερες είναι απαγορευμένες μέσα στον Ναό. Όλες οι φωτογραφίες από το εσωτερικό έχουν βγει στα μουλωχτά.
Το εντυπωσιακό με τον Λευκό Ναό είναι ότι όλα τα οικοδομήματά του είναι διακοσμημένα, ακόμα και στην παραμικρότερη λεπτομέρειά τους. Ακόμα και τα κολωνάκια για το παρκάρισμα ή και οι ταμπέλες «Απαγορεύεται το κάπνισμα».
Εδώ η σελίδα του Λευκού Ναού στη Wikipedia κι εδώ ένα βίντεο από το YouTube. Κλείνουμε με ορισμένους πίνακες βουδιστικής τέχνης του Τσαλεμτσάι, που θα μπορούσαν να γίνουν εξώφυλλα στο Asimov’s.
Ουάτ Ρονγκ Κουν, γνωστός στην πιάτσα ως Λευκός Ναός
Βρίσκεται στον ταϊλανδικό βορρά και συγκεκριμένα εδώ. Η σύλληψη και η κατασκευή του οφείλονται σε έναν επιτυχημένο αλλά και πεισματάρη καλλιτέχνη ονόματι Τσαλεμτσάι Κοσιτπιπάτ, ο οποίος δούλεψε πολλά χρόνια με τους ντόπιους τεχνίτες για να ολοκληρώσει αυτό το πείραμα αρχιτεκτονικής, γλυπτικής και ζωγραφικής που είναι ο Λευκός Ναός. Λέγεται ότι χρησιμοποιήσε μόνο δικά του χρήματα καθώς και δωρεές ενός πλούσιου επιχειρηματία, ενώ αρνήθηκε να πάρει δωρεές άνω των 300 ευρώ («υπέρ αποπερατώσεως») από τους απλούς πιστούς. Έτσι λέγεται.
Ο Λευκός Ναός το σούρουπο γίνεται Σταχτής Ναός
Ο προϋπολογισμός ξέφυγε τελείως κατά την πορεία του έργου. Είχε εκτιμηθεί αρχικά στα € 500.000 ευρώ όμως τελικά στοίχισε κοντά € 8.000.000, ενώ η συνολική του έκταση, από τα 5 στρέμματα της αρχικής εκτίμησης, τελικά κατέληξε περίπου στα 17. Άξιζε όμως τον κόπο.
Το απόγευμα γίνεται Χρυσοκίτρινος Ναός
Ο ίδιος ο Τσαλεμτσάι έγινε στόχος ειρωνειών. Η σύλληψή του ήταν εντελώς πρωτόγνωρη. Όταν όμως άρχισαν να καταφθάνουν οι επισκέπτες και οι τουρίστες από όλη την Ταϊλάνδη και όλο τον κόσμο, οι ειρωνείες έγιναν έπαινοι. Μέχρι το 2009, δώδεκα χρόνια από την αποπεράτωσή του, περίπου πέντε εκατομμύρια επισκέπτες ήρθαν στην περιοχή ειδικά για τον Λευκό Ναό.
Λεπτομέρεια του Ναού: ένας άραχατ στην ουράνια μακαριότητα
Η φιλοδοξία του καλλιτέχνη ήταν να διαμορφώσει όχι μόνο έναν ιδιαίτερα όμορφο και πρωτότυπο Ναό, αλλά να τον κάνει ανοιχτό βιβλίο της βουδιστικής διδασκαλίας• η ίδια η επίσκεψη στον Λευκό Ναό να λειτουργεί σαν ένα μικρό ελευσίνιο μυστήριο.
Ο Λευκός Ναός έχει και Χρυσές Τουαλέτες
Κατ’ αρχήν, στην περίβολο του Ναού, δίπλα στη διακοσμητική λιμνούλα, υπάρχει ένα ημικύκλιο που αντιπροσωπεύει τον κόσμο μας. Δίπλα σ’ αυτό απλώνεται ένας μεγάλος κύκλος με δύο τεράστια σκυλόδοντα: το στόμα του δαίμονα Ραχού, δηλαδή η κόλαση
Κόλαση η κατάσταση
Προτεταμένα χέρια πετάγονται από την κόλαση, έτοιμα να μας αρπάξουν.
H Κόλαση είναι γεμάτη από συμβασιούχους του Δημοσίου που εκλιπαρούν για μονιμοποίηση
Υπουργός της κυβέρνησης Καραμανλή που βασανίζεται στην Κόλαση
Τι θα κάνουμε, πώς θα ξεφύγουμε από την παγίδα της γέννησης και του θανάτου; Ευτυχώς καταμεσής της Κόλασης απλώνεται η Γέφυρα της Ευδαιμονίας, η οποία θα μας οδηγήσει στην Κατοικία του Βούδα.
Stairway to heaven
Δύο πανίσχυροι φρουροί φυλάνε τη Γέφυρα, για να μην περάσουν τις Πύλες του Ουρανού οι κάτοικοι της Κολάσεως: είναι ο Μάρα στα αριστερά και ο Θάνατος στα δεξιά. Ο πρώτος είναι ο κύριος του πεπρωμένου κι ο δεύτερος ο κύριος της ζωής.
Στα αριστερά η Τρόικα και στα δεξιά το Μνημόνιο, που φυλάνε το βασίλειο της ευδαιμονίας για να μην το προσεγγίσουν οι κάτοικοι της Ελλάδας
Με την ψυχή στο στόμα ξεφεύγουμε στο τσακ από την Κόλαση και προσπερνάμε τους δύο αγριωπούς φρουρούς. Ευτυχώς αδιαφορούν και δε μας αγγίζουν καθόλου. Περπατάμε επάνω στη Γέφυρα και μπαίνουμε στον Ναό. Είμαστε πλέον απελευθερωμένοι.
Ένας δαίμονας κάπου στην περίβολο του Ναού, βγαλμένος από ταινία του Κρόνενμπεργκ
Με το που μπαίνουμε στον Ναό, στην Κατοικία του Βούδα, μας περιμένει μια μεγάλη έκπληξη. Η πόρτα από την οποία μόλις περάσαμε είναι ένα τεράστιο στόμα – σαν να λέμε, ξεφύγαμε απ’ του χάρου τα δόντια. Δεν είναι όμως αυτή η έκπληξη...
Έτσι μας βλέπει ο Βούδας
Η έκπληξη είναι ότι ο Λευκός Ναός έχει Sci-Fi «αγιογραφίες»! Οι θρησκευτικές απεικονίσεις του Ναού, οι οποίες πιάνουν όλο το εσωτερικό του, έχουν άφθονα θέματα από δημοφιλείς Sci-Fi ταινίες. Μόνο που οι «αγιογραφίες» αυτές προστατεύονται, και οι κάμερες είναι απαγορευμένες μέσα στον Ναό. Όλες οι φωτογραφίες από το εσωτερικό έχουν βγει στα μουλωχτά.
Λεπτομέρεια από το εσωτερικό του Ναού, στα αριστερά ο Neo του Matrix
Άλλη λεπτομέρεια, στο βάθος οι Δίδυμοι Πύργοι
Εδώ φαίνεται και η Αλ Κάιντα
Το εντυπωσιακό με τον Λευκό Ναό είναι ότι όλα τα οικοδομήματά του είναι διακοσμημένα, ακόμα και στην παραμικρότερη λεπτομέρειά τους. Ακόμα και τα κολωνάκια για το παρκάρισμα ή και οι ταμπέλες «Απαγορεύεται το κάπνισμα».
Ο βωμός του Βούδα στο εσωτερικό του Ναού
No Smoking
No Drinking
Εδώ η σελίδα του Λευκού Ναού στη Wikipedia κι εδώ ένα βίντεο από το YouTube. Κλείνουμε με ορισμένους πίνακες βουδιστικής τέχνης του Τσαλεμτσάι, που θα μπορούσαν να γίνουν εξώφυλλα στο Asimov’s.
Υ-ΠΕ-ΡΟ-ΧΟ post.
ΑπάντησηΔιαγραφήΜε τις πρωτες εικονες, σκεφτηκα «να ενας ταϋλανδος Gaudi», αλλα συνεχιζοντας.. με τους κολασμενους, κλπ, αλλαξα γνωμη.. κατοπιν, με τα απαγορευτικά σηματακια ηρθε η... αποθέωση!:)))
Εργο και καλλιτεχνης, δεν μπαινουν σε κανενα καλουπι.. ειναι αταξινόμητοι!
Το να ξεφύγει ο προυπολογισμός είναι κατανοητό και ώς ένα σημείο αναμενόμενο...αλλά το να ξεφύγει η έκταση του έργου και μάλιστα απο τα 5 στα 17 στρέματα είναι καταπληκτικό (!) :-D
ΑπάντησηΔιαγραφήΈνα έργο με όλα τα χαρακτηριστικά του "οριακού" - κάτι που υπόσχεται θέση στο μέλλον.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολύ καλή παρουσίαση!!!
Καλώς τα παιδιά.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠέρα από όλα τ' άλλα, με εντυπωσιάζει το γεγονός ότι ο τύπος έχει διαμορφώσει ΤΑ ΠΑΝΤΑ στο χώρο του Ναού. Πήρε π.χ. τους στύλους που οριοθετούν το χώρο και τους έκανε βουδιστική τέχνη. Εμένα αυτό κάτι μου λέει, φανερώνει μεράκι.
Η έκταση ξέφυγε γιατί του άνοιγε η όρεξη κατά την πορεία του έργου κι έφτιαξε περισσότερα οικοδομήματα απ' ό,τι είχε αρχικά κατά νου. Αγόραζε γειτονικές εκτάσεις για να φτιάξει τουαλέτες, περίπτερο για τους επισκέπτες, κελιά για τους μοναχούς, διάφορα.
Ο τύπος, εκτός από ταλαντούχος, πρέπει να είναι και πανέξυπνος. Τι εννοώ: ξέρει να κάνει καλή δουλειά, να φτιάχνει αυτό που δεν έφτιαξε κανείς άλλος. Αυτά φανερώνουν ταλέντο. Επιπλέον όμως ξέρει και να απολαμβάνει τη δουλειά του, να διαπρέπει κάνοντας το κέφι του. Αυτό, νομίζω, φανερώνει εξυπνάδα.
Καλή φάση. Το εξωτερικό πότε θα το ζωγραφίσει; :P
ΑπάντησηΔιαγραφή