Αβρακωτισμός

Έλληνας γεννιέσαι ή γίνεσαι; Ποια είναι η ουσία του ελληνισμού, ο άφθαρτος ιχώρ; Αναζητώντας την απάντηση, ας ρωτήσουμε την Ιστορία.

Μέχρι τα μέσα του 1923, ήρθαν στην Ελλάδα περίπου 1.500.000 πρόσφυγες, κυρίως Μικρασιάτες, Πόντιοι, Καππαδόκες κ.λπ. Από τη μεριά των ντόπιων σημειώθηκε μεγάλη εχθρότητα («εσείς δεν είστε Έλληνες», «σαν άγριους μας έβλεπαν» κ.λπ. από εδώ), που ορισμένες φορές κλιμακώθηκε σε απροκάλυπτα πογκρόμ και οργανωμένες επιθέσεις (Μακεδονία 1935, Νέα Ιωνία Βόλου 1936 και άλλα...). Με την πάροδο όμως των δεκαετιών, σταδιακά τα πάθη καταλάγιασαν, «τα πιο προοδευτικά στοιχεία και από τις δύο μεριές άρχισαν να δημιουργούν σχέσεις, φιλίες, κουμπαριές, συμπεθεριά», και τελικά οι άγριοι έγιναν Έλληνες. Ναι, αλλά πώς έγιναν; Το σχέδιο του Βενιζέλου μπορεί να περιγραφεί με μία μόνο λέξη: αβρακωτισμός. Τους μοίρασε μικρούς γεωργικούς κλήρους, με τη λογική ότι αν συνηθίσουν στη φροντίδα τους, τότε θα πάψουν κάποια στιγμή να είναι εργατικό προλεταριάτο και δε θα καταλήξουν στο ΚΚΕ της εποχής: «Σύμφωνα με το σκεπτικό αυτό [κατάτμηση της μεγάλης ιδιοκτησίας & δημιουργία εκτεταμένου στρώματος μικροκαλλιεργητών], η αύξηση της παραγωγής θα ήταν αποτέλεσμα της αυξημένης φροντίδας που υπολόγιζαν ότι θα έδειχναν οι καλλιεργητές για τα κτήματά τους, διότι ο γεωργός καλλιεργεί καλά το χωράφι του, το λιπαίνει και το βελτιώνει, όταν γνωρίζει ότι είναι δικό του και ότι δε θα περιέλθει το επόμενον έτος εις άλλον τινά» (από εδώ)

Το κόλπο τελικά πέτυχε. Οι πρόσφυγες καλλιέργησαν τα χωραφάκια τους, τα ξεπλήρωσαν στην Αγροτική Τράπεζα, έβγαλαν καπνό, σταφίδα σουλτανίνα, σταφύλια, βαμβάκι, καλαμπόκι, τριφύλλι, φακές κ.α., αποξήραναν βάλτους, κατασκεύασαν αρδευτικά έργα και έγιναν νοικοκύρηδες. Τη δεκαετία του ’30, ο Ιωάννης Μεταξάς θα σημειώσει στο ημερολόγιό του: «Ο Έλλην εργάτης είναι περισσότερο υποψήφιος μικροαστός, παρά οριστικός προλετάριος» – κάτι που μάλλον σημαίνει ότι η σκέψη του δεν είναι να συγκροτήσει επαναστατικό υποκείμενο, να ιδιοποιηθεί τα μέσα παραγωγής, αλλά να συμπληρώσει το εισόδημά του από μικρές προσόδους και να διατηρήσει την ελπίδα ότι τα παιδιά του θα κάνουν μια καλύτερη ζωή.

Ο αβρακωτισμός (sansculottism) ήταν ένα ημι-άτυπο κίνημα, ένα ρεύμα που εκδηλώθηκε κατά τη 2η Γαλλική Επανάσταση από τους Αβράκωτους (sansculottes), δηλαδή τους τεχνίτες, καταστηματάρχες, χειροτέχνες, πωλητές, μεροκαματιάρηδες κ.λπ., όλους αυτούς τους μικροκάτι του Παρισιού. Το αίτημά τους ήταν να μοιράσει η Δημοκρατία «μικρές ιδιοκτησίες, για να γεφυρωθεί ο μεγάλος πλούτος από την ανυπόφορη φτώχεια» (R. Palmer, The Twelve Who Ruled), για το οποίο ο Eric Hobsbawm παρατηρεί: «Το ιδεώδες του αβρακωτισμού, ένα χρυσό παρελθόν με χωριά μικροτεχνιτών ή ένα χρυσό μέλλον μικροκαλλιεργητών και χειροτεχνών, που δεν το διαταράσσουν οι τραπεζίτες κι οι εκατομμυριούχοι, ήταν απραγματοποίητο. Η Ιστορία τούς προσπέρασε» (Hobsbawm, Age of Revolution). Εδώ όμως ο ιστορικός έκανε λάθος. Διότι ο αβρακωτισμός πραγματοποιήθηκε τελικά στην Ελλάδα του 20ου αιώνα – τι άλλο είναι το χρυσό ιδεώδες των Αβράκωτων παρά μία περιγραφή της χώρας; Μικρές ιδιοκτησίες... Ελλάδα, η χώρα με τον υψηλότερο κατακερματισμό της εγγείου ιδιοκτησίας στον κόσμο. Όταν πρωτοήρθαν οι Αλβανοί στην Ελλάδα το ’90, η λέξη ήταν μειωτική, «Αλβανός» = κάτι σαν άνθρωπος των σπηλαίων, το πιο σύντομο ανέκδοτο: «Αλβανός τουρίστας» κ.λπ. Κατόπιν, πολλοί από αυτούς άρχισαν σιγά-σιγά να τακτοποιούνται, να αποταμιεύουν, να αγοράζουν διαμερίσματα, να ανοίγουν δικά τους καταστήματα, δικές τους δουλειές, τα παιδιά τους να βγαίνουν σημαιοφόροι στο σχολείο, να γίνονται υπεργολάβοι, επαγγελματίες κ.λπ., οπότε άλλαξε η αρχική αντιμετώπιση. Οι άνθρωποι των σπηλαίων έγιναν νοικοκύρηδες.

Το ίδιο ακριβώς θα γίνει και με τους τωρινούς μετανάστες (και με τους μελλοντικούς, θα έρθουν κι άλλοι, ακόμα δεν είδες τίποτα). Χρόνια ακούω και διαβάζω ότι πρέπει επιτέλους να βρεθεί «λύση στο πρόβλημα της μετανάστευσης» (2.630 αποτελέσματα στο Google) ή της «λαθρομετανάστευσης» (15.400 αποτελέσματα) ή των «λαθρομεταναστών» (1.500 αποτελέσματα), σε διάφορες παραλλαγές, από διάφορες φωνές. Άντε, πού είναι αυτή η λύση; Πού είναι, έστω, οι γενικές γραμμές της, το σκαρίφημά της, το προσχέδιό της; Καμία λύση δεν υπάρχει κι ούτε πρόκειται να βρεθεί, τη στιγμή που ο αριθμός των λαθρομεταναστών θα αλλάξει μέχρι να φτάσεις στο τέλος του κειμένου. Οι σκέψεις για μέτρα ποσόστωσης ή οτιδήποτε άλλο, είναι σενάρια επιστημονικής φαντασίας, κουβέντα να γίνεται, μέχρι να το πάρει απόφαση και η κυβέρνηση και ο κόσμος ότι το πεπρωμένο φυγείν αδύνατον. Ο κ. Χασοδίκης το έχει πιάσει πολύ σωστά εδώ το θέμα: αυτός που αγωνίζεται για το ζην είναι δυνατότερος από αυτόν που αγωνίζεται για το ευ ζην, ο άνθρωπος που πεινάει γίνεται νόμος της φύσης. Δε σταματιέται και δεν περιορίζεται με τίποτα – μόνο με τις σφαίρες. Είναι σαν να ζητάς να σταματήσεις ένα φυσικό φαινόμενο, έναν σεισμό ή μια καταιγίδα (αν και ο Χρήστος Παπουτσής μπορεί να φτιάξει φράχτη για να κρατήσει απ’ έξω τους σεισμούς, τον έχω ικανό).

Δεν υπάρχει λοιπόν λύση στο πρόβλημα των μεταναστών, με τον ίδιο τρόπο που δεν υπήρχε λύση στο Προσφυγικό Ζήτημα τη δεκαετία του '20 και του '30. Αν το καλοσκεφτεί κανείς, ουσιαστικά ούτε τότε βρέθηκε λύση – η Επιτροπή Αποκατάστασης, οι λαϊκές αγορές, τα συσσίτια της ΧΑΝΘ κ.λπ. δεν ήταν λύση, μπαλώματα ήταν, πρώτες βοήθειες σε ετοιμοθάνατο. Κι όμως η αφομοίωση έγινε. Με πόνο και αίμα, αλλά τελικά έγινε και οφέλησε την Ελλάδα. Η δύναμη των μικρών ιδιοκτησιών απεδείχθη ακατανίκητη.

Κάτι παρόμοιο θα γίνει και με τους σημερινούς λαθρομετανάστες. Οι κυβερνήσεις, τόσο η τωρινή όσο και οι επόμενες, θα ακολουθήσουν πιστά την παροιμιώδη συμβουλή του Αλέξανδρου Παπάγου, «τα προβλήματα λύνονται δια του σαπίσματός των», θα αφήσουν να σέρνεται το θέμα των λαθρομεταναστών, να σαπίσει καλά-καλά, και μόλις φτάσει στο απροχώρητο... πάλι δε θα κάνουν τίποτα, θα το αφήσουν να σιτέψει εντελώς, και τότε μόνο θα πάρουν διστακτικά κάποια μέτρα πάνω στις γραμμές αυτών που λέει η Αλ Σάλεχ: ελληνική υπηκοότητα στα παιδιά τους, τάχιστες διαδικασίες χορήγησης ασύλου, διαρκής πίεση προς τα ευρωπαϊκά όργανα για μεγαλύτερη υποστήριξη στην Ελλάδα κ.λπ., δεν υπάρχει λόγος να τα γράφω, άλλωστε αυτή τα λέει καλύτερα από μένα, η γυναίκα έρχεται από το μέλλον.

Πρόκειται για μια διαδικασία που θα πάρει δεκαετίες να ολοκληρωθεί. Έχουν να συμβούν πολλά. Η Δεξιά θα κατηγορεί το ΠΑΣΟΚ ότι νομιμοποιεί τους λαθρομετανάστες για να πάρει ψήφους, η Αριστερά θα κατηγορεί τη Δεξιά για ρατσισμό/ξενοφοβία, η Πιο Αριστερά θα κατηγορεί την Αριστερά για ρεφορμισμό, η Ακόμα Πιο Αριστερά θα κατηγορεί την Πιο Αριστερά ότι απομονώνει το μεταναστευτικό ζήτημα από το συνολικότερο αγώνα ανατροπής του συστήματος, ο Πειραιώς Σεραφείμ θα κατηγορεί τον διεθνή εβραιοσιωνισμό, τα ΜΜΕ θα κατηγορούν τον ΣΥΡΙΖΑ, η Χρυσή Αυγή θα κατηγορεί τους πάντες, η Σπίθα θα ανακαλύψει νέα δήλωση Κίσινγκερ, οι «αγανακτισμένοι πολίτες» θα εκφράζουν τακτικά την αγανάκτησή τους... τέτοια στο δρόμο σου πολλά θα συναντήσεις. Μέχρι η δύναμη των μικρών ιδιοκτησιών να ενώσει τους ξένους και τους ντόπιους σε έναν αμοιβαίο ελληνισμό – μετά θα έρθουν και οι φιλίες και οι γάμοι και οι κουμπαριές, τα πάντα όλα.

Έλληνας λοιπόν γίνεσαι, δε γεννιέσαι. Ναι, αλλά πώς γίνεσαι; Όχι άμα μετάσχεις της ελληνικής παιδείας, αλλά άμα αποκτήσεις μικρές ιδιοκτησίες. «Έχω περίπτερο στα Σούρμενα δικό μου, έχω και κτήμα πατρικό στη Λιβαδιά». Αυτή είναι η πεμπτουσία του ελληνισμού, ο άφθαρτος ιχώρ. Έλληνας είναι όποιος έχει το οικοπεδάκι του, το διαμερισματάκι του, το μαγαζάκι του, το σπιτάκι του, το χωραφάκι του, και ξέρει αρκετά καλά Ελληνικά ώστε να μπορεί να συμπληρώσει μια υπεύθυνη δήλωση του Ν. 1599/86.

52 σχόλια:

  1. Λέγαμε τις προάλλες με τον Sraosha κάτι παρόμοιο, ότι ως προς αυτό η Ελλάδα μοιάζει πολύ με (θου Κύριε) την Αμερική, και ιδιοκτησιακά και στη νοοτροπία. Την Αμερική που παρατρίχα να γινόταν συνομοσπονδία, δηλαδή, και τη βασισμένη (ιδεατά έστω, γιατί στα τέλη του 19ου αιώνα η κατάσταση άρχισε να αλλάζει στην πραγματικότητα) στις μικρές ιδιοκτησίες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Τι εννοείς; Η ιδιοκτησία στην Αμερική ήταν και είναι πολύ πιο συγκεντρωμένη απ' ό,τι στην Ελλάδα, I got 160 acres in the valley. Τους έπιασε βέβαια κι αυτούς την τελευταία δεκαετία ν' αγοράσουν σπίτια και κόντεψαν να βραχυκυκλώσουν την παγκόσμια οικονομία, όμως και πάλι νομίζω ότι δεν μπορεί να γίνει σύγκριση.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Όχι στη διαδικασία σχηματισμού της (στο πρώτο μισό του 19ου αιώνα πχ), και αν πάρεις υπόψη σου τα σχετικά μεγέθη έκτασης/πληθυσμού, και κυρίως, αν το δεις από άποψη νοοτροπίας περισσότερο παρά πραγματικότητας. Νομίζω, δεν έχω στοιχεία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Εξαιρετικό άρθρο! Είχα κάνει έναν παραλληλισμό και γω με τους μικρασιάτες σε ένα άρθρο, μα δεν ήξερα για αυτά τα πογκρόμ, ούτε και με το πως ακριβώς έγινε σιγά σιγά η ενσωμάτωση. Άσε που σε συζητήσεις οι περισσότεροι αγανακτούν: "άλλο τότε!"...Κι όμως μοιάζουν τόσο πολύ κάποιες καταστάσεις...
    Ιδιοκτησία λοιπόν. Λεφτά. Το τελικό κριτήριο που καθορίζει αν μπορείς να γίνεις δεκτός ως Άνθρωπος κάπου (με αναγνωρισμένα δικαιώματα και υποχρεώσεις)...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Ε, δεν ξέρω αν είναι εξαιρετικό, απλώς εκθέτω έναν προβληματισμό - όχι εντελώς αστήρικτο - και ευελπιστώ να γίνει κουβέντα.

    Οι δύο περιπτώσεις, των λαθρομεταναστών σήμερα και των προσφύγων τη δεκαετία του '20 και του '30, είναι εκπληκτικά όμοιες! Για κάθε τωρινό φαινόμενο που σχετίζεται με τους μετανάστες, υπάρχει κι ένα ιστορικό ανάλογο από το Προσφυγικό Ζήτημα. Διάβαζα διάφορα σχετικά κείμενα στο ίντερνετ κι έφτιαξα εδώ μια μικρή λίστα με τις αναλογίες (υπάρχουν κι άλλες, δεν είναι μόνο αυτές, όρεξη να 'χεις να το ψάξεις περισσότερο). Νομίζω ότι το Προσφυγικό Ζήτημα είναι μια ντροπή στη σύγχρονη ιστορία της χώρας, γι' αυτό και ο κόσμος δε θέλει να το θυμάται, ούτε να το ψάχνει πολύ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ανώνυμος11/2/11

    Το άρθρο είναι εξαιρετικό,εάν εξαιρέσεις το ανόθευτο φονταμενταλιστικό ισλάμ που αφομοιώνει τους πάντες και τα
    πάντα. Δύο παραδείγματα Γαλλία
    και Αγγλία (τόσο διαφορετικά το
    ένα από το άλλο) εκεί τουλάχιστον
    προνόησαν αφήνοντας τα ανεξέλεγκτα
    πλέον γκέτο στα περίχωρα και όχι
    στους αντίστοιχους Αγιους Παντελεήμονες Λονδίνου και Παρισίων.
    Οι δηλώσεις Κάμερον πρωθυπουργού μιας χώρας που ευνοεί παραδοσιακά
    το πολυπολιτισμικό μοντέλο,πρέπει
    να προβληματίσει(αν μη τι άλλο??}
    τους εγχώριους υπερασπιστές μιάς
    χαζοχαρούμενης αριστεράς και προόδου. Ολα αυτά τα λέω διότι τα
    βίωσα από πολύ κοντά στο Παρίσι
    για 4 χρόνια μένοντας μέσα στα
    γκέτο,αλλά και στο Λονδίνο σε
    διαμέρισμα φίλου μέσα στο γκέτο
    Σας ευχαριστώ για την φιλοξενία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Να 'σαι καλά, κι εγώ ευχαριστώ για την επίσκεψη. Νομίζω ότι σε Αγγλία & Γαλλία δεν υπάρχει εκτεταμένη μικροϊδιοκτησία, όπως Ελλάδα, οπότε οι αντίστοιχοι πρόσφυγες παραμένουν σε μεγάλο βαθμό και για πολλά χρόνια υπάλληλοι, εργάτες, απασχολούμενοι και υποαπασχολούμενοι. Είναι κοινωνικά αποκλεισμένοι, δυσαρεστημένοι, οικονομικά βρίσκονται στον πάτο της τροφικής αλυσίδας, κάτι που σημαίνει ότι βρίσκει εύφορο έδαφος να ριζώσει η περιθωριοποίηση κι ο φονταμενταλισμός.
    Με επιφυλάξεις όλα αυτά, ξέρω πολύ λίγα για την κατάσταση σ' αυτές τις χώρες.

    Η οπτική μου είναι, κατά βάση, μαρξιστική: η βάση μιας πετυχημένης ενσωμάτωσης είναι περισσότερο οικονομική, παρά πολιτισμική. Πιστεύω ότι η Αριστερά στην Ελλάδα πρέπει να προετοιμαστεί για το μέλλον όπου θα δει τους σημερινούς λαθρομετανάστες να νομιμοποιούνται σταδιακά, να γίνονται ημι-Έλληνες, να αγοράζουν διαμερισματάκια και μαγαζάκια, οπότε θα καταλήξουν τελικά νοικοκύρηδες παρά ριζοσπάστες. Στο ΠΑΣΟΚ πιστεύω ότι θα πάει το μεγαλύτερο τμήμα τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Ανώνυμος11/2/11

    Σχετικά με την ελληνικότητα και την ιδιοκτησία0 γης: http://enthemata.wordpress.com/2010/10/17/karavas/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  9. Δε μου ανοίγει, ούτε καν από το google cache. Μάλλον θα φταίει η σύνδεσή μου. Υπάρχει πουθενά αλλού εκτός wordpress;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  10. Ανώνυμος11/2/11

    Ευχής έργον είναι να γίνουν όλοι μικρο-ιδιοκτήτες δεν το βλέπω όμως
    διότι και πολλοί είναι,έχουμε ήδη ξεπεράσει κατά πολύ το όριο του 20%
    που πολλές ευρωπαικές χώρες επικαλούνται ως πλαφόν(πέρα από το
    οποίο γαία πυρί μιχθήτω) και το κάθε
    οικονομικό σύστημα για να παράγει την αξία χρειάζεται οπωσδήποτε την
    ανισότητα και την εκμετάλλευση,όπως
    γνωρίζεις οποιαδήποτε άλλη μορφή κοινωνίας ανάγεται στην μαρξιστική
    ουτοπία την οποία αντιπαρέρχομαι
    διότι δεν λαμβάνει υπόψη της την
    ζωώδη ανθρώπινη φύση. Οι εξιδανικεύσεις της ανθρώπινης φύσης οδήγησαν ως γνωστόν σε ολοκληρωτισμούς κομμουνιστικής
    χροιάς και σε διαφαινόμενα πολυ-πολιτισμικά μπάχαλα τύπου Αγγλίας,Γαλλίας,Γερμανίας που
    αρχίζουν να αντιλαμβάνονται το
    κακό που τους βρήκε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  11. Ανώνυμε Νο 1, το διάβασα από το άρθρο της Αυγής, ευχαριστώ (μάλλον το σύστημα θεώρησε το 2ο σχόλιό σου spam και το έκοψε, γι' αυτό δεν εμφανίζεται).

    Ενδιαφέρον, πράγματι. Αν και δεν πρόκειται για μικροϊδιοκτησίες αλλά για τσιφλίκια και κολλήγους, η βασική ιδέα είναι παρόμοια: η οικονομία προηγείται της εθνικής συνείδησης. Οι "Βούλγαροι" κολλήγοι της Μακεδονίας μπορούσαν να γίνουν πολύ πιο εύκολα "Έλληνες", αν ο τσιφλικάς που τους παραχωρούσε τη γη και τους προστάτευε ήταν Έλληνας. Οι ιερατικές σχολές, τα παρθεναγωγεία κ.λπ. έρχονταν κατόπιν.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  12. Ανώνυμε Νο 2, δε βαριέσαι, όσο υπάρχουν διαμερίσματα και χωραφάκια, υπάρχει ελπίδα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  13. Ανώνυμος11/2/11

    Θα κλείσω με αυτό το σχόλιο,ο μεγάλος όγκος των λαθρομεταναστών
    δεν είχε σαν χώρα προορισμού την
    Ελλάδα αλλά την δυτική Ευρώπη,η Ελλάδα αυτή τη στιγμή είναι ο κυμματοθραύστης αυτής της κίνησης
    μεταναστών που όλως παραδόξως προέρχεται από την Τουρκία η οποία
    τους χρησιμοποιεί ως μέσο για την
    εξωτερική της πολιτική.Η ΦΡΟΝΤΕΞ
    είναι μία απεγνωσμένη προσπάθεια
    της ευρώπης να κάνει ανάσχεση ενός
    μεταναστευτικού ρεύματος που δεν
    παρεμποδίζει καθόλου η Τουρκία.
    Το ζήτημα είναι πως όλοι αυτοί οι
    λαθρομετανάστες που συσωρεύονται
    στην Αθήνα και στα λιμάνια για
    να περάσουν στο ευρωπαικό όνειρο
    θα γίνουν τόσοι πολλοί που κανένα
    χωραφάκι και κανένα διαμερισματάκι
    δεν θα αρκέσει για να τους χορτάσει.Ας θυμηθούμε επιτέλους
    τον προφητικό Καστοριάδη που έθετε
    το θέμα της μετανάστευσης ωμά στις
    απάνθρωπες και χυδαίες δυνάμεις
    που το δημιουργούν και ας μην
    συγκρίνουμε σαν αφελείς ανόμοια
    μεγέθη μετανάστευσης από γειτονικές χώρες και από χώρες
    με φονταμενταλιστικό ισλαμικό
    πυρήνα.Όταν λοιπόν το ισλάμ περισσεύει λόγω αθρόας μετανάστευσης και υπεργεννητικότητας είναι σίγουρο
    πως ένα πρωί θα έχουμε αφομοιωθεί
    ισλαμικά όλοι με ότι αυτό συνεπάγεται δεν ξέρω βέβαια τότε
    τι θα κάνουμε σαν αριστεροί που
    είμαστε,διότι θα πρέπει να πιστεύουμε στον Αλάχ διαφορετικά
    θα είμαστε απόβλητοι και χαρακτηρισμένοι ως άπιστοι toubab.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  14. Εξαιρετικό κείμενο Ηλία. Η μικροιδιοκτησία είναι θεμελιακό στοιχείο της νεοελληνικής ιδιοσυγκρασίας. Οπως οι Αμερικάνοι περηφανεύνται ότι οι μετανάστες αφομοιώνονται ομαλά χάρη στο American way of life, κάπως έτσι συμβαίνει και σε μας. Το αντίστοιχο Greek way είναι "δικό μου κεραμύδι, δικιά μου δουλειά". Αυτό μας εξομοιώνει με το γείτονα, όποια και είναι η καταγωγή μας.

    Ο δύτης έχει δίκιο για τις ομοιότητες με την Αμερική (του παρελθόντος) στο θέμα της μικροιδιοκτησίας. Τον 18ο και 19ο αιώνα, στην ανατολική ακτή όπου ζούσαν οι πιο πολλοί η δομή της οικονομίας ήταν νεοελληνική. Αυτό άλλαξε για τρεις λόγους: τη συνεχιζόμενη εισροή μεταναστών χωρίς περιουσία, την επέκατση δυτικά, όπου δημιουργήθηκαν μεγάλες έγγειεςιδιοκτησίες, και την ελεύθερη αγορά που μέσω του ανταγωνισμού δημιούργησε μεγάλες επιχειρήσεις.

    Σε εμάς εδώ τα δύο τελευταία απουσιάζουν, άρα βάσιμα προσδοκάς ότι το μοντέλο μας θα αναπαραγεται για δεκαετίες ακόμα. Αλλά κάθε μοντέλο έχει μια χωρητικότητα. Πόσους φτωχούς μετανάστες σηκώνει τούτη η γή, για να φτιάξουν σπίτι και δική τους δουλειά; Υποπτεύομαι πολλούς ακόμα, αλλά δεν είμαι και βέβαιος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  15. Ανώνυμος12/2/11

    Ευκαιριακά να θυμήσω στον φίλο κ.Aristo πως η μετανάστευση στις
    ΗΠΑ ήταν μέσα στα κυβερνητικά πλάνα
    ανάπτυξης της χώρας.Ηταν το deal του
    αμερικάνικου ονείρου που κινητοποίησε και τους δικούς μας
    μετανάστες όπως και άλλους ευρωπαίους να στιβαχτούν όπως τα
    πρόβατα σε στάνες βαπόρια για να
    τους πάνε στην Νέα Υόρκη. Φυσικά,
    επειδή τότε αυτού του είδους η
    μετανάστευση ήταν αποδεκτή και
    επιθυμητή δεν είχαμε αντίστοιχα
    φαινόμενα με αυτά των ιταλικών
    αρχών απέναντι σε αλβανούς μετανάστες. Μετά τα πράγματα άλλαξαν άρδην έχω εξάδελφο που
    στην δεκαετία του 70 επιχείρησε
    με κάμποσους άλλους λαθρομετανάστες να μπεί σε βαπόρι (πάμε σαν άλλοτε) και να μπει
    λαθραία στις ΗΠΑ τον έπιασαν με
    πράκτορες το FBI αυτόν και όλους
    τους άλλους και τους έστειλαν
    πακέτο πίσω. Σήμερα άν δεν κάνω
    λάθος υπάρχει ένα σύστημα επιλογής μεταναστών μέσω πράσινης κάρτας
    όπου επιλέγεται η "αναπτυξιακή"
    μετανάστευση και όχι η λούμπεν.
    Και επειδή οι ΗΠΑ έχουν το προνόμιο να συνορεύουν με δύο
    ωκεανούς,περιόρισαν το πρόβλημα
    που είχαν με το Μεξικό (προφήτη Καστοριάδη) με ένα τείχος επινόησης αν δεν κάνω λάθος George Bush. Επομένως μπορείτε να έχετε
    κάθε λόγο να αισιοδοξείτε είμαστε κάτι σαν ΗΠΑ όπου νάναι χτίζουμε
    και εμείς στον Εβρο το δικό μας
    τείχος. Εντός ολίγου (μετά από
    μερικές δεκαετίες βρε αδερφέ)
    θα πηγαίνουν (όσοι ακόμα ζουν)
    στο τέμενος (αριστεροί άνθρωποι)
    νά προσευχηθούν και θα διαθέτουν
    χαλάκι με πυξίδα για να τους δείχνει την Καάβα..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  16. Δύτης των νιπτήρων είπε...
    Ανώνυμε, μιλάμε για τη μετανάστευση του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα στις ΗΠΑ. Τότε που τους θέριζαν με τα πολυβόλα, Έλληνες και Σλάβους μεταλλωρύχους, στο Κολοράντο (κλικ και κλικ).

    (το σύστημα μάλλον θεώρησε spam κι αυτό το σχόλιο του κ. Δύτη, τρέχα γύρευε γιατί, και το έκοψε... "Το σύστημα είναι ένοχο και οι συνθήκες της ζωής, το σύστημα είναι ένοχο μα δεν το δίκασε κανείς" - Σ. Καζαντζίδης)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  17. Ανώνυμος12/2/11

    Αγαπητέ κύριε Δύτη των νιπτήρων
    εκτός από την καταπληκτική ταινία
    του "elias" kazan (και όχι Καζαντζίδη) America America περιγράφεται μία πραγματικότητα
    που βίωσε πανομοιότυπα και ο παπούς μου,μετανάστης από Κωσταντινούπολη
    και αυτός. Πρόκοψε,δεν τον περίμεναν
    πολυβόλα,απολαμβάνουμε μέχρι σήμερα
    τους καρπούς των χειρών του (θεός χωρέστον) και ευγνωμονούμε εκείνη
    την Αμερική που μας έκανε ανθρώπους.
    Δεν μιλάμε για μεταλλωρύχους αλλά
    για μετανάστες και κυρίως δεν μιλάμε για λαθρομετανάστες.
    Εάν δεν βλέπετε το πρόβλημα το
    οποίο εντόπισε γλαφυρότατα ο
    Κάμερον και τις εξαγγελίες Παπανδρέου περί φράκτου στον Εβρο,
    τότε ο οποιοσδήποτε άλλος σχολιαμός μου είναι μάταιος.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  18. Ηλία, πριν καμμιά βδομάδα έγραψα αυτό σ' ένα μέηλ:

    «αυτά είχανε ξεκινήσει το '90 με τους Αλβανούς, απλά εσύ μεγάλωσες με το επίπεδο ρατσισμού που υπήρχε από τότε και σου φαίνεται νορμάλ. Πριν απ' αυτό μόνο με τους Τούρκους ήμασταν ρατσιστές. Και πάω στοίχημα αν ζούσαμε πριν το '22 με την Καταστροφή και τους πρόσφυγες, θα βλέπαμε οτι ανέβηκε το επίπεδο [ρατσισμού] και μετά απ' αυτό.»

    Δεν το είχα σκεφτεί ποτέ έτσι για τον "αβρακωτισμό", εκείνο που ξέρω όμως είναι οτι στην Ελλάδα όποιοι είναι πάνω από δυο-τρεις γενιές Έλληνες, είμαστε όλοι μια μεγάλη μεσαία τάξη. Στην Ευρώπη, σίγουρα δεν είναι έτσι, οι άνθρωποι έχουνε μια κοινωνική διαστρωμάτωση της προκοπής! XD

    Για τους πρόσφυγες στην Αγγλία συγκεκριμμένα, δυο παρατηρήσεις μόνο. Ένα είναι οτι κι αυτοί νοικοκυρεύονται, ας πούμε στην πόλη μου οι μανάβηδες, οι ψιλικαντζήδες κι οι σουβλατζήδες είναι όλοι "Asians", (πιάνει από Μαρόκο μέχρι Ινδία) και απ' ό,τι έχω δει κι αλλού έτσι είναι. Γενικά, έχουνε τις δουλειές τους οι άνθρωποι, έχουνε ταχτοποιηθεί. Απ' την άλλη αν πας στο Λονδίνο πχ, ή το Bradford, θα είναι μάλλον αλλοιώς τα πράγματα.

    Το δεύτερο είναι οτι οι Μικρασιάτες είχαν κοινή γλώσσα με τους Έλληνες, οι Αλβανοί ουσιαστικά κοινή θρησκεία (και κοινή φάτσα, λέω). Η αφομοίωση ήταν πιο εύκολη. Οι Αφγανοί, πχ, ή οι Πακιστανοί είναι πιο... alien.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  19. Στάσσα, θέλω να πιστεύω ότι δε μετράνε τόσο τα καθαυτά φυλετικά χαρακτηριστικά, όσο ο τρόπος αντιμετώπισης. Racism is in the eye of the beholder. Οι Πακιστανοί κι οι Αφγανοί μπορεί να είναι πιο alien, όμως παλιότερα ο κόσμος έβλεπε ως alien ακόμα και τους αριστερόχειρες (τρώγαν ξύλο στο σχολείο για να γράφουν με το δεξί κ.λπ.).

    Ακόμα περισσότερο από τα φυλετικά χαρακτηριστικά του δέρματος, πιστεύω ότι μετράνε τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά. Οι Μικρασιάτες (όχι, δε μιλούσαν στο σύνολό τους την ίδια γλώσσα με τους παλιοελλαδίτες) ξένιζαν τότε με τις πολύ πιο χειραφετημένες γυναίκες τους, τα τραγούδια τους, τα φαγητά τους, τις συνήθειές τους κ.α. Οι Πακιστανοί κι οι Αφγανοί ξενίζουν σήμερα π.χ. με την τάση τους να μαζεύονται μεγάλες παρέες των 10, 20 ατόμων και να κουβεντιάζουν. Ο Κώστας, που ζει 15 χρόνια στο "γκέτο" και τους ξέρει καλά, γράφει εδώ ένα ωραίο: "Προσέξτε, γιατί οι γειτονιές και η πόλη δεν υπακούουν εύκολα στις στερεότυπες απόψεις περί του τι είναι ωραίο και τι ορθό. Και την επόμενη φορά που αντικρύσετε ένα πλήθος στην γωνία Μενάνδρου και Σοφοκλέους έχετε την προσοχή στο νου σας μήπως και σας συνεπαίρνει ο φόβος του διαφορετικού και έτσι δεν αναγνωρίζετε την κρυμμένη τάξη που ανακύπτει διαρκώς μεταξύ των ανθρώπων εκεί"

    Πάντως, τα διαμερισματάκια και τα μαγαζάκια νικάνε στο φινάλε!

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  20. Αρίστο, κι εγώ υποψιάζομαι ότι το σύστημα χωράει πολλούς ακόμα. Λογικά, κοντά στην επόμενη προεκλογική περίοδο, το ΠΑΣΟΚ θα πάψει να σέρνεται αμήχανο πίσω από τις εξελίξεις και θα προβεί σε μαζικές νομιμοποιήσεις, να πάρει και ψήφους. Η ΝΔ έχει να φωνάξει πολύ, σε κάποια στιγμή όμως θα ρίξει νερό στο κρασί της και θα μπει κι αυτή στο παιχνίδι, για να προσεταιριστεί κάποιους απ’ τους καινούργιους ψηφοφόρους. Η Αριστερά δεν έχω ιδέα τι θα κάνει, υποψιάζομαι πάντως ότι έχει να προσγειωθεί απότομα σε κάποια στιγμή από τους νομιμοποιημένους μετανάστες που θα γίνονται «υποψήφιοι μικροαστοί παρά συνειδητοποιημένοι προλετάριοι». Κάπως έτσι περιμένω τα πράγματα, με επιφυλάξεις πάντα – η κρίση μπορεί να ανατρέψει καταστάσεις και να δημιουργήσει καινούργια δεδομένα, δεν υπάρχουν βεβαιότητες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  21. Ανώνυμος13/2/11

    Εάν ο αβρακωτισμός της Ελλάδας εκσυγγχρονίσει αυτούς πους δεν εκσυγχρόνισαν Αγγλία,Γαλλία,Γερμανία
    και εσχάτως Ολλανδία (με το ακροδεξιό
    κόμμα),δηλαδή το σκληροπυρηνικό
    και ορθόδοξο ισλάμ με τις μπούρκες
    κλειτεριδοκτομές,ποινή του θανάτου
    για όποιον αλλαξοπιστίσει και απαρνηθεί το ισλάμ,τότε φίλε μου
    Ηλία πάω πάσο, θα έχουμε νικήσει
    την Ευρώπη σε έναν τομέα που κανένας
    αβρακωτισμός δεν κυριάρχησε.
    Μου διαφεύγει για την ώρα η εκπομπή της france 2 όπου αποκαταστημένοι μουσουλμάνοι
    με μαγαζιά καταθέσεις και τα λοιπά
    προτιμούσαν τον ισλαμικό νόμο
    από την δημοκρατία και την ποινή
    του θανάτου για τον μουσουλμάνο
    που γίνονταν άπιστος (αποκήρυσε
    το ισλάμ). Μιλάμε τώρα για μικροαστούς μουσoυλμάνους,σκέψου
    τώρα τους προλετάριους........
    Βέβαια εμείς οι ρατσιστές δεν
    έχουμε την ευρύτητα του πνεύματος
    της προοδευτικής διανόησης εν ελλάδι, η οποία έχει ξεπεράσει
    τα αστεία ρατσιστικά και ξενοφοβικά επιχειρήματα των ευρωπαίων..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  22. Ανώνυμος13/2/11

    http://www.youtube.com/watch?v=6sYF_HdVPQ8&feature=player_embedded#at=69

    φυσικά και δεν ταυτίζομαι με τον
    κύριο και τα λεγόμενα του,το παραπάνω
    όμως το παραθέτω για περαιτέρω προβληματισμό........

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  23. Ανώνυμος13/2/11

    http://www.youtube.com/watch?v=KMDjL7wIc4U&feature=player_embedded#at=283

    και κάτι πιό ολοκληρωμένο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  24. Ανώνυμε, πώς να πάρω στα σοβαρά αυτά που λες, αφού δε με πείθεις ότι πραγματικά προσπαθείς να σκιαγραφήσεις τη συνολική εικόνα, αλλά περισσότερο να ενισχύσεις την ήδη ειλημμένη σου στάση!

    Σου μιλάω ανοιχτά, οκ;

    Σχεδόν το κάθε τι που αναφέρεις πιο πάνω είναι ανακριβές. Οι Έλληνες υπήρξαν κι αυτοί «λαθρομετανάστες» στις ΗΠΑ (δες εδώ), οι ΗΠΑ αντιμετωπίζουν κι αυτές παρόμοιο θέμα με τους φτωχούς Μεξικανούς, ο φράχτης στα σύνορα με το Μεξικό είναι ουσιαστικά ένα σύμβολο μέσ’ στην έρημο και τίποτα παραπάνω (δες τη συζήτηση εδώ, ο maikwl ξέρει τι λέει), αρνούμαι να συζητήσω ότι «η Τουρκία χρησιμοποιεί τους λαθρομετανάστες ως μέσο για την εξωτερική της πολιτική» (έλεος!...), παρά προσπαθεί να τους ξαποστείλει όπως μπορεί, «να φύγετε, να πάτε αλλού».
    Επίσης, πόσοι φαντάζεσαι ότι είναι ήδη οι παράνομοι μετανάστες στην Ελλάδα; Το Ινστιτούτο Μεταναστευτικής Πολιτικής εκτιμούσε το 2008 τους παράνομους σε περίπου 200.000. Παρόμοιο αριθμό (περίπου 205.000) έδωσε εκείνον τον καιρό και η έρευνα που πραγματοποίησε το ΕΛΙΑΜΕΠ στο πλαίσιο του ευρωπαϊκού προγράμματος CLANDESTINO. Κατόπιν, βλέπω ότι η ΕΛΑΣ ανακοίνωσε ότι συνέλαβε 126.145 λαθρομετανάστες το 2009 και 132.524 το 2010. Βάλε κι ένα αντίστοιχο νούμερο για το 2009, βαριέμαι τώρα να ψάξω.
    Κυκλοφορούν δεξιά κι αριστερά κάτι νούμερα 2, 3, 4,... εκατομμύρια «λαθρομετανάστες», τα οποία έχουν βγει από την παρανόηση του ΑΠΕ ενός δελτίου τύπου της ΕΣΥΕ - το εξηγεί ο άνθρωπος από τη Μαντζουρία που το έψαξε εδώ. Σε κάθε περίπτωση, καμία σχέση με το "πάνω από 20%" που αναφέρεις.

    Από κει και πέρα, επισύρεις τον μπαμπούλα του ισλαμικού φονταμενταλισμού σ' έναν άνθρωπο που έγραφε στην προηγούμενη ανάρτησή του: "το θέμα δεν είναι η ιδεολογική ακρότητα, αλλά το γόνιμο έδαφος που καλοδέχεται τον σπόρο της". Δε φοβάμαι ούτε τον ισλαμικό φονταμενταλισμό ούτε καμία άλλη ακραία ιδεολογία (εκτός από το "σκεπτόμενο ΠΑΣΟΚ"), φοβάμαι μόνο τον κοινωνικό αποκλεισμό, τη δημιουργία πολιτών 2ης κατηγορίας, που δημιουργεί ευρεία δυσαρέσκεια, η οποία μπορεί να καταστήσει την ακραία ιδεολογία ελκυστική. Ούτε νομίζω ότι το θέμα έχει να κάνει με «προοδευτικούς» και «οπισθοδρομικούς», εξάλλου ένα σωρό «προοδευτικοί» στην Ελλάδα είναι οι ίδιοι κινητές δυσφημίσεις των λεγομένων τους, καταντάει βρισιά στο φινάλε.

    Παρεμπιπτόντως, όλοι Δεξιοί ήμαστε εδώ μέσα, απαγορεύεται να μπει Αριστερός σ' αυτό το μπλογκ - αλλά ακόμα κι αν μπαίνει κανένας, είναι καλός Αριστερός, πιστοποιημένος.

    Το θέμα νομίζω ότι είναι απλά να το πάρεις απόφαση και να δεχτείς μια κατάσταση που δεν μπορεί να αλλάξει. Οι λαθρομετανάστες ήρθαν και θα μείνουν, δε σταματιούνται με τίποτα. Το να τους εξοντώσουμε είναι απαράδεκτη λύση. Το να τους κάνουμε πολίτες 2ης κατηγορίας είναι απαράδεκτη λύση. Δεν έχουμε παρά να το πάρουμε απόφαση ότι θα ζήσουμε μαζί τους, θα τους κάνουμε φίλους, κουμπάρους, συζύγους κ.λπ. Ακριβώς όπως έγινε με τους Πρόσφυγες. Εδώ επιβιώσαμε από τους "καλύτερους Ολυμπιακούς Αγώνες της Ιστορίας", τους μετανάστες θα φοβηθούμε τώρα;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  25. Ανώνυμος14/2/11

    Αγαπητέ μου Ηλία σίγουρα δεν με ξέρεις και δεν έχω πρόβλημα να με
    μάθεις,αλλά αυτό καλύτερα να γίνει
    με σωστές προυποθέσεις και στο σωστό
    τάιμινγκ. Ειλικρινά εάν δεν βλέπεις
    στο ισλάμ μία θεοκρατικού χαρακτήρα
    πολιτική ιδεολογία εν δράσει,αλλά μία
    θρησκεία σαν όλες τις άλλες που κάποιοι θερμοκέφαλοι χρησιμοποιούν
    για να εκτονωθούν είτε αυθόρμητα
    είτε υποκινούμενοι από κάποιους,
    είναι αδύνατον να επικοινωνήσουμε
    ασχέτως αν μιλάμε την ίδια γλώσσα.
    Σε αυτό το σημείο προσπαθούσαμε
    στο πανεπιστήμιο να καταδείξουμε
    σε Γάλλους που ασπάζονταν το Ισλάμ,
    {με την βιβλιογραφία την οποία μπορείς άνετα να βρείς στο ιντερνετ),την διαφορά του Ισλάμ
    από όλες τις άλλες θρησκείες,οι
    οποίες ναι μεν μπορούν να γίνουν
    μεμονωμένα από κάποιους σέχτες
    βίας για διάφορους λόγους,αλλά
    από μόνες τους δεν περιέχουν τον
    πολεμικό και κυριαρχικό χαρακτήρα
    του ισλάμ. Δεν θα αναπτύξω το
    θέμα εάν έχεις την καλή θέληση
    μπορείς να το μελετήσεις,το τελευταίο βιντεάκι που έδωσα είναι
    περιεκτικότατο σαν περίληψη της
    βιβλιογραφίας.Ο ακραίος διαχωρισμός
    πιστοί,άπιστοι και η πολεμική κατά
    των απίστων,είναι κάτι που κανένας
    σοβαρός άνθρωπος δεν προσπερνάει,
    εξισώνοντας το ισλάμ με τις άλλες
    θρησκείες,δεν είναι τυχαία η πρώτη
    θρησκεία στον κόσμο.Η βάση του βουδισμού και στα τρία οχήματα δεν
    κηρύσει κανένα τζιχάντ κατά των
    μη βουδιστών,πράγμα που ο μουσουλμάνος μαθαίνει από το νηπιαγωγείο,ο χριστιανισμός στην
    δυτική ευρώπη διαχωρίστηκε από
    την πολιτική εξουσία και δεν επηρρεάζει το πολίτευμα αλλά ούτε
    και τις πολιτικές αποφάσεις.
    Απεναντίας το Ισλάμ έμεινε στον
    μεσαίωνα η θρησκεία και η πολιτική
    ταυτίζονται και είναι ευχής έργον
    η εξωτερική πολιτική των ΗΠΑ να
    αποσωβήσει την άνοδο ισλαμιστών
    στην Αίγυπτο θα είναι ότι χειρότερο
    μπορεί να προκύψει...εκτός εάν βέβαια το επιδιώκουν...
    Μου θέτεις πολλά θέματα Ηλία μου
    θα προσπαθήσω να απαντήσω σφαιρικά
    και περιεκτικά. Δεν αμφισβήτησα
    πως λαθρομετανάστες μπήκαν στις
    ΗΠΑ αυτό δεν αναιρεί όμως την
    νόμιμη ηθελημένη και μαζική είσοδο
    νομίμων μεταναστών που τεκμηρίωσε
    η χώρα με το αμερικάνικο όνειρο.
    Φυσικά και το τείχος δεν μπορεί
    να κάνει τίποτα..αυτό ακριβώς
    έλεγε και ο Καστοριάδης,προβλέποντας την κίνηση μεταναστών...όμως δεν
    έγινα κατανοητός....Τώρα η Δυτική
    Ευρώπη κυρίως Αγγλία και Γαλλία
    έγιναν αποδέκτες μετανάστευσης
    από τις πρώην αποικίες τους,το
    ίδιο καιη Γερμανία λόγω του οικονομικού θαύματος.Όμως το ζητούμενο ήταν η ένταξη των
    οικονομικών μεταναστών στο κοινωνικό γίγνεσθαι της χώρας.
    Οι δυτικοευρωπαίοι μετανάστες
    γρήγορα χάναν τα εθνικά τους
    χαρακτηριστικά και γινόντουσαν
    γάλλοι γερμανοί άγγλοι. Ξέρω
    μικρασιάτες έλληνες στην Γαλλία
    που είναι μόνον έλληνες στο όνομα
    χάσανε την γλώσσα και τα έθιμα.
    Αντιθέτως οι μουσουλμάνοι λόγω
    της ενδογαμίας δεν άλλαξαν σε τίποτα.Πολλοί λίγοι νέρωσαν το
    ισλάμ τους με έναν γάμο εκτός
    κοινότητας και αυτός ο γάμος
    προυπόθετε πάντα την εξισλάμιση
    του άπιστου η της άπιστης.Κάτι
    ανάλογο συμβαίνει και με τους ινδούς αλλά οι ινδοί δεν κηρύσουν
    τζιχάντ σε κανέναν.Το ισλάμ προκαλούσε πάντα όχι μόνο για λόγους διατήρησης της ταυτότητας
    (βλέπε μπουρκες,μαντήλες,κελεμπίες)αλλά
    και ιδιαιτερότητας απέναντι σε
    απίστους (εμείς είμαστε οι πιστοί
    οι άλλοι είναι οι άπιστοι).
    Το θέμα της ισλαμικής σφαγής των
    ζώων απασχόλησε την γαλλική κοινή
    γνώμη πέρσι όταν ισλαμικές οργανώσεις απαιτούσαν από φαστ φουντ κρέας με ισλαμική σφαγή.
    Εκεί ακριβώς επενέβει το λαικό
    κράτος που δεν αναγνωρίζει τέτοιες
    διακρίσεις μεταξύ πολιτών και
    απαγόρευσε των διαχωρισμό των πολιτών σε μουσουλμάνους και μη.
    Για να μη μακρυγορώ ο φόβος της
    Δυτικής Ευρώπης είναι ο δημογραφικός εξισλαμισμός της.
    και η εξαφάνιση της δημοκρατίας
    και της δυτικής κουλτούρας μέσα
    στην δημογραφική δυναμική ενός
    ισλάμ που είναι και μεταναστευτικό
    εξ ου και η φρόντεξ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  26. Ανώνυμος14/2/11

    Τώρα βέβαια
    αν δεν θες να πιστέψεις στα πολιτικά παιχνίδια της Τουρκίας
    με την Ευρώπη αυτό είναι προσωπική σου εκτίμηση.Το πρόβλημα όμως της
    Ελλάδας θα ενταθεί είτε μας αρέσει
    είτε όχι με την προοδυτική είσοδο
    μουσουλμάνων από χώρες μη "ελεγχόμενου" ισλάμ. Είναι θέμα
    χρόνου η δημογραφική τους επιβολή
    σε μία Ελλάδα γερόντων.Επομένως
    να μην είστε τόσο σίγουροι πως
    με ένα χωραφάκι κι ένα διαμερισματάκι ο Φαρούκ θα γίνει
    έλληνας πολύ φοβάμαι πως θα συμβεί
    το αντίθετο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  27. Ανώνυμε, αυτό που λες για τους Εγγλέζους δεν ισχύει, αυτοί που "τα παίξανε και τα λένε έξω από τα δόντια" είναι οι ταμπλόιντ (Daily Mail, Daily Star κλπ). Που δεν έχουνε παίξει τίποτα φυσικά, απλά είναι χυδαίες και λαϊκίστικες. Επειδή είναι και ευρείας κυκλοφορίας δεν σημαίνει οτι εκφράζουν την άποψη του μέσου Εγγλέζου, κατ' αρχήν γιατί "μέσος Εγγλέζος" δεν υπάρχει, είναι 60 εκατομύρια κόσμος σε τέσσερεις χώρες (Αγγλία, Ουαλία, Σκωτία, Ιρλανδία) με αδρή ταξική διαστρωμάτωση και ο καθένας έχει τις απόψεις που του επιτρέπει ο χρόνος που έχει στη διάθεσή του για να τη διαμορφώσει.

    Οτι έχει γίνει αποδεκτό, σ' ένα βαθμό, να διατυπώνονται ακραίες ισλαμοφοβικές απόψεις και να παρουσιάζονται ανακρίβειες ως "κοινή λογική", αυτό είναι αλήθεια. Το ίδιο όμως γινότανε και με τους Εβραίους μέχρι το Β'ΠΠ, οι εφημερίδες γράφανε οτι οτι οι Εβραίοι είναι τσιγγούνηδες, σταυρώσανε το Χριστό, σφάζουνε μωρά και συνωμοτούνε για να φέρουνε καπάκι το κράτος κλπ. Τώρα μάλλον είμαστε πριν τον Γ' ΠΠ και γι' αυτό έχουνε λυσσιάξει έτσι όλοι, με νέα θύματα. Στην Αγγλία αυτά, όχι στη Γερμανία. Απλά μετά πλακωθήκανε με τη Γερμανία και ξαφνικά θυμήθηκαν οτι δεν είναι αντισημίτες, ήταν όλα μια παρεξήγησις.

    Επίσης, στην "Αγγλία" (το Ηνωμένο Βασίλειο) οι μη- λευκοί είναι κάπου 9.1% του πληθυσμού. Οι Μουσουλμάνοι υπολογίζονται στα 2.5 εκατομύρια, δηλαδή γύρω στο 4%. Ενδεικτικά, Ινδουϊστές, Σιχ, Βουδιστές κλπ είναι πάνω από ένα εκατομύριο.

    Αν είναι σωστά τα νούμερα του Ηλία, έχουμε ακόμη καιρό πριν φτάσουμε εκεί που είναι οι Εγγλέζοι- κι ακόμη κι αυτοί, με 9% δεν κινδυνεύουνε ακριβώς να χάσουνε την ταυτότητά τους.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  28. «Παρεμπιπτόντως, όλοι Δεξιοί ήμαστε εδώ μέσα, απαγορεύεται να μπει Αριστερός σ' αυτό το μπλογκ - αλλά ακόμα κι αν μπαίνει κανένας, είναι καλός Αριστερός, πιστοποιημένος.»

    Γαμώτο, μόλις έπαθα μια μικρή κρίση συνειδήσεως... θέλω να πώ, συνείδησης... γαμώτο. ΧD

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  29. @stassa:
    http://www.youtube.com/watch?v=5eBT6OSr1TI

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  30. Ευχαριστώ, Δύτη! Τέλειο! ΧD

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  31. Ανώνυμος15/2/11

    Αγαπητή μου Στάσα δεν πιστεύω σε κανένα μέσο εγγλέζο,γάλλο,η έλληνα,
    το πολιτικώς ορθόν αρχίζει να σπάει
    και όχι τυχαία,όταν παράθεσα το βιντεάκι του εν λόγω κυρίου δεν
    ταυτίστηκα με τις απόψεις του εάν
    πρόσεξες.Μην μπερδεύεις το Ισλάμ
    με τους Εβραίους ουδεμία σχέσις.
    Δεν ταυτίζω τους ανθρώπους (μουσουλμάνους) με τις ιδέες τους
    αυτό κι αν είναι ρατσισμός,επισημαίνω
    τον θεοκρατισμό του και τους απανταχού πυρήνες τρομοκρατίας
    που προέρχονται κατά 90% από αυτό
    παγκοσμίως(μέχρι την βουδιστική
    Ταιλάνδη και τις Φιλιππίνες).
    Το ότι ο Κάμερον βγαίνει και
    χτυπάει το καμπανάκι (αν και πολύ
    δεξιός) δεν νομίζω πως είναι τυχαίο
    εκτός αν διαβάζει κι αυτός Daily Mail, Daily Star κλπ. έγινε πρόσφατα μιά έρευνα σε βρεταννικά
    πανεπιστήμια σας παρακαλω δες τε το
    στο ίντερνετ (δεν έχω χρόνο για γκουγκλιάσματα) όπου εγγλέζοι μουσουλμάνοι δεύτερης και τρίτης
    γενιάς αμφισβητούσαν ισλαμικότατα
    την βρετανική κοινοβουλευτική δημοκρατία (δεν ήταν αριστεροί).
    Τώρα βέβαια αν τα ποσοστά των μουσουλμάνων είναι μικρά με μια
    τέτοια εκρηκτική μειοψηφία κανένας
    δεν μπορεί να κοιμάται ήσυχος αυτό
    το κατάλαβε ο Κάμερον. Το Ισλάμ
    μέχρι σήμερα το κατευνάζουν και
    το διαχειρίζονται με ελεγχόμενες
    κυβερνήσεις στις μουσουλμανικές
    χώρες και με έναν αντισηπτικό
    πολιτικώς ορθό λόγο στον δυτικό
    κόσμο ευχής έργον είναι κάποτε
    οι μουσουλμάνοι μέσα στη θρησκεία
    τους να κάνουν την γαλλική τους
    επανάσταση. Τότε λοιπόν και ο
    δικός μας Φαρούκ που είναι καλό
    παιδί θα γίνει έλληνας και δεν
    θα κλειστεί στο μουσουλμανικό
    γκέτο (ενδογαμία,ενδυματολογικός
    μεσαίωνας,πρακτικές παιδοφιλίας
    με γάμους κοριτσιών από τα 11 βλέπε
    Νοζουντ Άλι,κλειτοριδοκτομές,αποκεφαλισμούς,κοπή χειρών και άλλα ευτράπελα)
    Βέβαια ο καθένας αγαπάει τον μουσουλμάνο από μακριά καλή ώρα
    ο κύριος Αλαβάνος,ο πραγματικός
    αριστερός όπως κι ο χριστιανός
    μένει δίπλα από τον αδελφό μουσουλμάνο δείχνοντάς του τον
    καλό δρόμο κι όχι αυτόν της τζιχάντ
    και του μίσους κατά των απίστων.
    Αλλά δυστυχώς και εμείς που τα
    λέμε αυτά είμαστε σαν τον κύριο
    Αλαβάνο, από μακριά αγαπημένοι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  32. Ανώνυμος15/2/11

    Εάν ήμουν ρατσιστής αγαπημένη μου
    Στάσα δεν θα σου απαντούσα θα περιοριζόμουν σε γκουγκλιάσματα
    και σε βιντεοκλιπάκια ο νοών νοήτω..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  33. Ανώνυμος15/2/11

    http://www.youtube.com/watch?v=FVpGjrn1iKE

    είναι της daily mail το έβαλα για
    να ευθυμήσουμε....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  34. Ναι εντάξει ανώνυμε, ευθυμήσαμε. Παρανυφάκια είναι. Για δες:
    http://www.hoax-slayer.com/mass-muslim-marriage.shtml
    και
    http://blogs.news.sky.com/foreignmatters/Post:dcc9d723-8046-4857-b618-5c1135ba6417
    και ελληνιστί:
    http://sarantakos.wordpress.com/2010/03/10/hamas/

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  35. Ανώνυμος15/2/11

    είπαμε στην αρχή να ευθυμήσουμε
    και μετά να μιλήσουμε σοβαρά εε??

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  36. Ανώνυμος15/2/11

    http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2010/apr/25/middle-east-child-abuse-pederasty

    το ξέρω ευθυμήσαμε δες και την
    γκαρντιαν αγαπητέ μου

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  37. Ανώνυμε,

    Η ετεροφυλόφιλη παιδεραστία υπάρχει ως θεσμός και σε πλείστες όσες μη μουσουλμανικές χώρες, καλή ώρα στην Ελλάδα μας. Απ' όσο γνωρίζω, κανείς εισαγγελέας δεν κυνηγάει τους γονείς που πάνε τ' αγόρια τους στις πουτάνες στα 13 τους και στα 14 τους, ή τις πουτάνες τις ίδιες βέβαια, που δέχονται πελάτες 15 και 16 χρονών που πάνε μόνοι τους. Ούτε ακούω κανέναν ευσυνείδητο πολίτη να διαμαρτύρεται γι' αυτό. Γιατί άραγε;

    Ο δε Κάμερον ηγείται ενός κόμματος που η πολιτική του γραμμή είναι να καταργηθεί το Human Rights Act (το νομοσχέδιο που ευθυγραμμίζει τη νομοθεσία της χώρας με την Ευρωπαϊκή συνθήκη των Ανθρώπινων δικαιωμάτων) ως "villain's chapter", δηλαδή ως ένα νόμο που τον "εκμεταλλεύονται" οι "κακοί" για να κάνουνε τις πιτσικουλιές τους, ξέρω 'γω. Επίσης είναι το κόμμα που επανέφερε την ταξική ανισότητα στην παιδεία, και το αφήνω εδώ για να μην κουράζω. Βασιλικοί συντηρητικούρες του κερατά είναι οι Tories.

    Παρ' όλ' αυτά, έχουνε Μουσουλμάνους βουλευτές στις τάξεις τους, αλλά και σ' αυτό δεν επεκτείνομαι. Άλλη ώρα. Τώρα μου καίγεται το φαγητό και πάω να το βγάλω απ' το φούρνο.

    Α ναι- συγγνώμη αλλά δεν "μπερδεύω" τους Μουσουλμάνους με τους Εβραίους. Απλά, θυμίζω οτι όπως είναι de rigeur η ισλαμοφοβία σήμερα, ήταν κι ο αντισημτισμός κάποτε.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  38. Επανέρχομαι.

    Εγώ απειλή για τη σταθερότητα και την ευμάρεια, θεωρώ τους χυδαίους λαϊκιστές που προτρέπουνε σε λυντσαρίσματα δεξιά κι αριστερά και κατηγορούνε συλλογικά ομάδες ανθρώπων για παιδεραστεία, κλειτοριδεκτομή (δεν είναι μουσουλμανικό έθιμο), βιαιοπραγίες, κλπ κλπ.

    Με λίγα λόγια θεωρώ απειλή όποιον υποκινεί τη μισαλλοδοξία και την ξενοφοβία.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  39. Ανώνυμος16/2/11

    Στάσα μου παιδεραστία υπάρχει παντού
    αλλά και παντού η υποκρισία περισσεύει,ο άνθρωπος είναι παντού
    ο ίδιος είτε στην Υεμένη (βλέπε Νοζούντ ΆΛΙ) είτε στην Αθήνα με την
    μόνη διαφορά που αυτό που γινόταν
    άλλοτε στην ελληνική επαρχία μετά
    βαίων και κλάδων όπως και στην Υεμένη
    δεν γίνεται σήμερα όπως εκεί όπου
    το γεγονός περνάει ως απολύτως φυσιολογικό και το ευλογεί υποκριτικά
    το Ισλάμ,δεν αρκεί να κατηγορούμε
    για υποκρισία τους δικούς μας
    παπάδες αλλά και τους αντιστοίχους
    του Ισλάμ,να είμαστε δίκαιοι
    κουκουλωμένη παιδεραστία εδώ,ιερά
    παιδεραστία εκεί.
    Και δε μιλάμε φυσικά για 14 αχρονα
    αγοράκια που τα πάνε για πρώτη
    φορά στις πουτάνες,μιλάμε για
    κοριτσάκια που τα σοδομίζουνε
    μαντράχαλοι και για ανήλικα γιουσουφάκια που τα περιπιούνται
    δεόντως σε Πακιστάν και Αφγανιστάν
    νταβραντισμένοι μαντράχαλοι.
    Αυτά δεν τα λέω για να μισήσουμε
    τον Φαρούκ,αλλά για να τον εντάξουμε σε μια κοινωνία που
    γνωρίζει το πολιτισμικό μπαγκράουντ
    του ,δεν το αρνείται δεν το
    ωραιοποιεί, αλλά το προσαρμόζει
    στην δυτική πραγματικότητα.
    Ο Γκάρντιαν είναι σοβαρή εφημερίδα
    και από ότι ξέρω δεν έχει ηλίθιες
    εμπάθειες. Κατά την γνώμη μου
    και από φίλους μουσουλμάνους η
    γαλλική επανάσταση του Ισλάμ
    ίσως γίνει στην Ευρώπη,αυτή η
    ζύμωση την οποία Στάσα μου αποκαλείς εν μέρει σωστά ισλαμοφοβία θα ξεπεραστεί μόνο
    με τον εντοπισμό του προβλήματος
    χωρίς κουκουλώματα και με ειλικρινή
    διάθεση μεταρρυθμίσεων και αλλαγής.
    Για την ώρα η δυτική ελίτ χρησιμοποιεί το ισλάμ και το
    αφήνει στο μεσαίωνα. Εχω φίλους
    Αλγερινούς που αρνούντραι το
    Ισλάμ το θεωρούν καθυστέρηση
    αποβλάκωση και έχουν γίνει άθεοι
    απορρίπτοντας κάθε θρησκεία.
    Αλλά και φίλους που μπορεί να
    σε σκοτώσουν άμα συνεχίζεις
    να τους το θίγεις.Η ζύμωση υπάρχει
    και οι σκεπτόμενοι άνθρωποι στο
    Ισλάμ υπάρχουν αλλά βρίσκονται
    στον δυτικό κόσμο,δεν είναι ούτε
    στο Αφγανιστάν,ούτε στο Πακιστάν,
    καλή μου Στάσα.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  40. Παιδική χαρά! Εντωμεταξύ γίνεται χαμός, μπαίνει το μισό ελληνικό internet.
    Ανώνυμε, έχεις πάθει ψύχωση. Σβήνω μερικά από τα εντελώς τρολιστικα σχόλια σου, μας διαβάζει κόσμος. Αφήνω αυτές τις ευρέως διαδεδομένες βλακείες, για τα παρανυφάκια, για το "πάνω από 20%", μπας και καταρρίψουμε και κανέναν αστικό μύθο.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  41. Ανώνυμε, πολύ επιγραμματικά, ο Guardian δεν είναι σοβαρή εφημερίδα, στην Αγγλία δεν έχουνε σοβαρές εφημερίδες, όλες παπαγαλίζουνε την κρατική προπαγάνδα.

    Μετά, δεν καταλαβαίνω, εσύ λες ζεις στην Ταϊλάνδη. Τότε πού κολλάνε αυτά που λες για τους παιδεραστές Μουσουλμάνους στο Αφγανιστάν και το Πακιστάν; Αν καίγεσαι όντως για τα καϋμένα τα παιδάκια που τα βιάζουνε οι νταβραντισμένοι μαντράχαλοι, νομίζω έχει κι που ζεις, ή μήπως είναι Μουσουλμάνοι όλοι αυτοί οι σεξοτουρίστες που συρρέουνε κατά κοπάδια γενικά στην ΝΑ Ασία;

    Τέλος, όλα αυτά περί παιδεραστίας και κλειτοριδεκτομών, τα λες επειδή στα είπαν οι Μουσουλμάνοι φίλοι σου; Ή επειδή τα διαβασες στη Daily Mail και σία (φαντάζομαι έρχονται και στην Ταϊλάνδη οι red tops, μαζί με τους φανατικούς αναγνώστες τους); Λέω γιατί Μουσουλμάνους ξέρω κι εγώ, αλλά δεν μου έχουνε πει ποτέ έτσι. Η Mail και σία εντελώς τυχαία, μια ζωή αυτά λένε.

    Βασικά, όταν λες οτι μένεις στην "Ταϊλάνδη" μήπως εννοείς Benthal Green, East Croydon, Sarf London, κάτι τέτοιο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  42. Συγγνώμη βρε Ηλία. :(

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  43. Δεν διάβασα όλα τα σχόλια, απ' ό,τι κατάλαβα έπεσε τρολάρισμα από ένα σημείο και κάτω. Δεν έχει σημασία.

    Να είσαι καλά βρε Ηλία και να γράφεις πάντα τέτοια άρθρα, με το μαχαίρι ως το κόκαλο. Περνάνε μέρες χωρίς να σε διαβάσω κι όταν ξανάρχομαι χτυπάω το κεφάλι μου που δεν είχα μπει τόσον καιρό.

    Βάθος και οξυδέρκεια.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  44. Ανώνυμος18/2/11

    Βλέπω πολλά μαχαίρια να φτάνουν
    σε κόκκαλα τι έγινε τζιχάντ έχουμε
    που είναι η αγάπη που θα μας κάνει
    να κουμπαριάσουμε..με αυτά τα μυαλά
    μόνο ιερό πόλεμο κάνουμε..αυτό είναι
    το ζητούμενο?? Επιτέλους αυτός ο
    τρολ ρατσισμός πρέπει να μεταλλαχθεί
    σε κατανόηση και διάλογο..

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  45. Για να σε προστατέψω το κάνω, βρε κουτό. Μη βλέπει ο κόσμος τρολιές και δυσφημείται ο ρατσιστικός λόγος στην Ελλάδα.
    Ημείς αγαπώμεν τους εχθρούς ημών, καλώς ποιώμεν τους μισούντας ημάς.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  46. Ανώνυμος19/2/11

    http://news247.gr/ellada/adynaton_na_stamathsei_to_metanasteytiko_reyma_symfwna_me_economist.782623.html

    άντε περαστικά...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  47. Ανώνυμος19/2/11

    http://www.economist.com/node/18178167?story_id=18178167&CFID=156606541&CFTOKEN=13275860#


    in english

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  48. Άμα είναι να λινκάρουμε, θέλω κι εγώ, αμέ! Μόλις τώρα πέρασα από το ιστολόγιο της Αφροδίτης Αλ Σαλέχ, πάρτε κόσμε: Φράχτες και πέργκολες στον Έβρο

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  49. Βλακεία μου, αφού την λινκάρεις κι εσύ την Αλ Σαλέχ στην αρχική ανάρτηση. Αλλά εγώ έβαλα σύνεσμο για το συγκεκριμένο άρθρο και όχι γενικά για το μπλογκ. :)
    Άμα θες βάλε το σύνδεσμο στην αρχική ανάρτηση και σβήσε τα δύο σχόλιά μου.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  50. Ωχ, δε βαριέσαι μωρέ... Το Δικαίωμα στη Χαλαρότητα είναι ιερό, προστατεύεται κι από συνθήκες των Ηνωμένων Εθνών.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  51. Ανώνυμος28/3/11

    Αν κρίνουμε από το άρθρο η χαλαρότητα
    είναι επιβεβλημένη κυρίως προς τους
    συνασπισμένους ιδεολογικά συνομιλητές

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  52. Ανώνυμος21/5/12

    ΣΕ ΑΥΤΕΣ ΤΙΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΨΗΦΙΖΟΥΜΕ ΒΟΥΓΙΑ ΚΑΙ ΑΛ ΣΑΛΕΧ .. ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΞΕΧΝΙΩΜΑΣΤΕ ΤΙ ΛΕΓΑΜΕ ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΙ ΛΕΜΕ ΤΩΡΑ
    ΛΕΤΕ ΝΑ ΑΡΧΙΣΟΥΜΕ ΤΙΣ ΚΩΛΟΤΟΥΜΠΕΣ?????

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Αδερφέ, δεν ξέρω τούτο το φεγγάρι
Στης καρδιάς της άδειας τη φυρονεριά
Πούθε τάχει φέρει, πούθε τάχει πάρει
Φωτεινά στην άμμο, χνάρια σαν κεριά.