Είχαμε ακούσει ψιθύρους σε κάτι σκοτεινές ταβέρνες της Νότιας Κίνας, σε σοκάκια του Παναμά και σε κακόφημα σπίτια της Μασσαλίας ότι ναι, είναι αλήθεια, κάποιος είδε κάποτε έναν ποδηλάτη μέσα στα 10 χιλιόμετρα ποδηλατοδρόμων που κοσμούν τη Νεράιδα του Παγασητικού και την κατατάσσουν στην οικολογική πρωτοπορία της επαρχιακής Ελλάδας. Με το δέος στην καρδιά βγήκαμε εκείνο το μεσημέρι να διαπιστώσουμε του λόγου το αληθές.
Οι ποδηλατόδρομοι του Βόλου, αυτό το ζενίθ αρχιτεκτονικής και κατασκευαστικής τέχνης, αυτός ο νέος Παρθενώνας της Ελλάδας, αυτό το μνημείο παγκόσμιας πολιτιστικής κληρονομιάς, δε μοιάζουν σε τίποτα με τους κοινούς ευρωπαϊκούς ποδηλατοδρόμους. Εκεί που όλη η Ευρώπη (μήπως όλη η υφήλιος;) οριοθετεί απλώς μια λωρίδα οδοστρώματος με χρωστική ή με διαφορετικό υλικό επιφανείας, ο Βόλος πρωτοτυπεί. Οι ποδηλατόδρομοί του οριοθετούνται από μια καλαίσθητη τσιμεντένια νησίδα ύψους 25 εκ., εφοδιασμένη με συμπαγή μαντεμένια κολωνάκια, ειδικά κατασκευασμένα ώστε να αντέξουν στη φθορά αιώνων και να παραπλανήσουν τον αρχαιολόγο του μέλλοντος ότι είναι φαλλικά αφιερώματα σε κάποια τοπική θεότητα.
Ο αρχαιολόγος του μέλλοντος θα θεωρήσει επιπλέον ότι το όνομα της θεότητας είναι ΔΟΜΗΚΑ, καθότι θα βρίσκει αναφορές στη λέξη αυτή πάντα σε σχέση με τους ποδηλατοδρόμους. Πρόκειται όμως απλώς για την ανάδοχo εταιρεία κατασκευής, τον εργολάβο που αποπεράτωσε το τιτάνιο αυτό έργο. Όσο για την (ευρωπαϊκή; παγκόσμια;) πρωτοτυπία των βολιώτικων ποδηλατοδρόμων, εξηγείται από τον πρόεδρο της Επιτροπής Κυκλοφοριακών Θεμάτων του Δήμου Βόλου, τον κ. Σκυργιάννη σ' αυτό το βίντεο, όπου στο 3:26 διαφωτίζει ότι πρόκειται για την "ελληνική εκδοχή ποδηλατοδρόμων, μέσα στις ελληνικές πόλεις με τις ελληνικές συνθήκες κυκλοφοριακής αναρχίας". Πού να τα φανταστεί όλα αυτά ο ταλαίπωρος αρχαιολόγος του μέλλοντος...
Αμέτρητα τα οφέλη που προσέφεραν οι ποδηλατόδρομοι στην πόλη του Τζόρτζιο ντε Κίρικο και του Πέτρου Κωστόπουλου. Κατ' αρχήν, θωράκισαν τη δημοκρατία. Οι βολιώτες δεν έχουν να ανησυχούν για πραξικόπημα, αφού και να βγουν τα τανκς στους δρόμους, οι ποδηλατόδρομοι θα τα σταματήσουν. Κατά δεύτερον, είναι σοσιαλιστικοί. Μείωσαν τις ταξικές αποστάσεις και τον τζίρο των απεχθών εργοδοτών - όποιος επαγγελματίας είχε την ατυχία να έχει μαγαζί μπροστά από ποδηλατόδρομο, μεταβλήθηκε σταδιακά σε προλετάριο, κάτι που οδηγεί μια ώρα αρχύτερα στην εδραίωση της αταξικής κοινωνίας. Κατά τρίτον, εξυγιαίνουν το ασφαλιστικό. Είναι ειδικά σχεδιασμένοι να κρύβονται μέσα στους πάγκους των λαϊκών αγορών και να στήνουν παγίδες θανάτου σε ανύποπτες γιαγιάδες, κάτι που οδηγεί σε μείωση των συντάξεων. Κατά τέταρτον, αφαίρεσαν κοντά 25.000 τετρ. μέτρων από τους δρόμους του Βόλου κι έτσι η πόλη γράφει καλύτερα στις αεροφωτογραφίες και στο Google Earth. Κατά πέμπτον, απογείωσαν την ποιότητα ζωής των κατοίκων, καθότι στένεψαν δρόμους σε πλάτος κάτω από το απαραίτητο για να περνάνε πυροσβεστικά κι ασθενοφόρα, που ως γνωστόν είναι εξοπλισμένα με ενοχλητικές σειρήνες. Οι κάτοικοι τώρα κοιμούνται ήσυχοι ξέροντας ότι ακόμα κι αν πιάσει φωτιά ή χρειαστεί διακομιδή κάποιος ασθενής, τα διαβολο-οχήματα με τις σπαστικές σειρήνες δε θα μπορέσουν να προσεγγίσουν τη γειτονιά τους.
Προκάλεσαν βέβαια ορισμένα προβληματάκια, με πρώτο και καλύτερο ότι δεν έχουν καθόλου ποδήλατα (το αναγνώρισε κι η Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία Μαγνησίας ότι "δεν υπήρξε χρόνος για επαρκή διαβούλευση και διόρθωση των τυχόν αστοχιών της μελέτης"), όμως δεν μπορούν να συγκριθούν με την αισθητική και λειτουργική επανάσταση που προσέφεραν.
Εκείνο το καλοκαιρινό μεσημέρι λοιπόν, ερευνήσαμε ώρες ατέλειωτες το δίκτυο των ποδηλατοδρόμων. Βρήκαμε κάδους σκουπιδιών, παρκαρισμένα αυτοκίνητα και μηχανάκια, λακούβες, πινακίδες, φρεάτια υπονόμων, μαμάδες με το μωρό στο καροτσάκι, ποδήλατα όμως δε βρήκαμε. Γιατί άραγε;
Το μυστήριο πύκνωνε διαρκώς. Είδαμε έναν ποδηλάτη σε κάποια στιγμή αλλά δε μετράει, ήταν ο Γιώργος Παπανδρέου. Του δηλώσαμε συγκινημένοι ότι προσφέρουμε ένα μισθό για την πατρίδα κι αυτός μας πίστεψε. Ευχαρίστησε κι αναχώρησε για τον Άγιο Δομίνικο, ενώ εμείς συνεχίσαμε την αναζήτησή μας χωρίς τελικά να δούμε ούτε ένα ποδήλατο. Μα γιατί; Ο Βόλος, μια τυπική ποδηλατούπολη, που κάποτε ήταν από τις πρώτες πόλεις στην Ευρώπη σε αναλογία αριθμού ποδηλάτων/πληθυσμό, η "Κοπεγχάγη της Ελλάδας", απέκτησε ποδηλατοδρόμους χωρίς ποδήλατα; Γιατί;
Γιατί;....
Γιατί κι ένας τυφλός μπορεί να το δει: ο ποδηλάτης φοβάται να μπει σ' αυτούς τους ποδηλατοδρόμους. Αν πέσει πάνω στο τσιμέντο και στα κολωνάκια, δεν ξανασηκώνεται. Το έργο στοίχισε 1,2 εκατ. ευρώ (τα 900.000 ευρώ δε μετράνε, μας τα δώσαν οι κουτόφραγκοι) και δεν είναι απλά άχρηστο. Είναι επιβαρυντικό. Επικίνδυνο. Αντιαισθητικό. "Αυτοί που το σχεδίασαν προφανώς δεν έχουν ανεβεί σε ποδήλατο στη ζωή τους". Για ποιες "αστοχίες της μελέτης" μιλάει μετά η Περιβαλλοντική Πρωτοβουλία και για ποια ασφάλεια προσπαθεί να πείσει ο κ. Σκυργιάννης; Όλοι εμείς, που μεγαλώσαμε μ' ένα ποδήλατο κάτω από τα πόδια μας, το καταλαβαίνουμε. Η Δημοτική Αρχή δεν μπορεί να το καταλάβει; Τέτοια κατάφωρη κοροϊδία πρέπει να ψάξεις πολύ για να βρεις αλλού.
Όμως ο Βόλος είναι μικρή πόλη κι όλα μαθαίνονται. Ονόματα, διασυνδέσεις μεταξύ ονομάτων, εργολάβοι, εκπτωτικές προσφορές. Αν οι ποδηλατόδρομοι ήταν μια ακόμα περίπτωση τυπικής ελληνικής αρπαχτής, θα μπορούσε να πει κανείς "χαλάλι". Θα ήταν κατανοητό, τέλος πάντων. Δε φαίνεται όμως πολύ πιθανό κάτι τέτοιο. Αντίθετα, μοιάζει ότι πράγματι έγιναν μελέτες, κρίθηκαν, αξιολογήθηκαν, εγκρίθηκαν, κι ότι μια σειρά από δημοτικούς συμβούλους και ειδικούς (ανάμεσά τους κι ένας συγκοινωνιολόγος, ο κ. Σκυργιάννης) πίστεψαν ότι πράγματι, το έργο θα είναι λειτουργικό και ασφαλές. Κάτι ακόμα πιο ανησυχητικό...
Ας μείνει λοιπόν το όνομα του Δημάρχου ως την αιωνιότητα και μια μέρα (ή ως τις ερχόμενες δημοτικές εκλογές): κ. Αλέκος Βούλγαρης, ο οποίος, εμπνευσμένος προφανώς από τους καλύτερους Ολυμπιακούς Αγώνες, απειλεί να διοργανώσει και τους "καλύτερους Μεσογειακούς Αγώνες". Ως προς τους ποδηλατόδρομους όμως, έχει αφήσει το έργο ημιτελές. Η αλήθεια να λέγεται. Η τσιμεντένια νησίδα και τα μαντεμένια κολωνάκια δε φτάνουν, θα μπορούσε ακόμα να βάλει παλούκια με δηλητηριασμένες αιχμές, καταπακτές που ανοίγουν ξαφνικά σε στιλ Ιντιάνα Τζόουνς, καμιά τάφρο με κροκόδειλους, την κατάρα του Τουταγχαμών κ.λπ., έτσι ώστε κανένας να μην τολμήσει να ταράξει τον ύπνο των ποδηλατοδρόμων.
ΥΓ: Αν κάποιος αναγνώστης έχει δει ποτέ έστω κι ένα ποδήλατο στους ποδηλατοδρόμους, ας το αναφέρει και θα μπει στην κλήρωση για 10 εισιτήρια των Μεσογειακών του 2013.
Εγώ είδα μια ορδή ποδηλάτων αν θες να ξέρεις!
ΑπάντησηΔιαγραφήΑλλά κάποιοι λένε ότι δεν μετράει αν έχεις πάρει LSD και έχεις φάει μανιτάρια.
Εγώ πάλι θα ήθελα να ξέρω από πού χώθηκε το αυτοκίνητο στην τέταρτη φωτό. Ακολούθησε τον ποδηλατόδρομο;
ΑπάντησηΔιαγραφήΓιατί τόσος αρνητισμός; Με λίγο τσιμέντο δεξιά κι αριστερά γίνονται πρώτης τάξεως νεροτσουλήθρες.
ΑπάντησηΔιαγραφήΑς αφήσουμε λίγο χώρο και στους οραματιστές.
@Mr Concrete
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν πιάνονται αυτά. Δεν πρόσεξες ότι έτρεχαν να σωθούν από το κίτρινο υποβρύχιο που τα κυνηγούσε;
@κ. Δύτης
Αυτά είναι κόλπα ζόρικα που κάνουν οι βολιώτες. Δεν τα μαρτυρούν όμως γιατί τα έχουν ως τουριστική ατραξιόν (τέλος πάντων, ας το πάρει το ποτάμι: χτίσαν τον ποδηλατόδρομο δίπλα απ' το αυτοκίνητο - το είχαν συμπεριλάβει και στην τεχνική μελέτη)
@akindynos
Μη δίνεις ιδέες στον Δήμαρχο!
Εν αρχή ήταν το παρκοποδηλατοδρόμιο στη Ρήγα Φεραίου [μετέπειτα αυτοκινητοπάρκινγκ] και στη συνέχεια οι ποδηλατόδρομοι.
ΑπάντησηΔιαγραφήΒέβαια, το γιατί έγιναν επιλεκτικά σε ορισμένους δρόμους δεν φαίνεται να προβληματίζει την Περιβαλλοντική, όπως και πολλά άλλα ...
Δεν έχω ιδέα πώς έγινε η επιλογή των οδών, φαντάζει εντελώς αλλοπρόσαλλη. Σε έρημους δρόμους που παιρνά ένα αυτοκίνητο την ώρα, πήγαν και χτίσαν ποδηλατόδρομους.
ΑπάντησηΔιαγραφήΠολλά δεν προβληματίζουν την αμαρτωλή Περιβαλλοντική, ίσως επειδή ο Βλάσης Βολιώτης, της ΔΟΜΗΚΑ, είναι αδερφός του Κώστα Βολιώτη.
Χε χε...
ΑπάντησηΔιαγραφήΤο λάθος που κάνει ο αρχιτέκτονας των ποδ/μων είναι πως δεν ανέβηκε ποτέ του σε ποδήλατο.
Ελάτε στην Κατερίνη όπου τον τελευταίο χρόνο (και λιγότερο) όχι απλώς αυξήθηκαν τα ποδήλατα αλλά κατέκλυσαν ποιους? τους ποδηλατόδρομους, τους κανονικούς δρόμους?
Όχι βέβαια.
Τους πεζόδρομους!
Μάλιστα ο δήμαρχος σκέπτεται να απαγορεύσει εντελώς την κίνηση των 4τροχων στους δρόμους - ώστε να μπορούν να κυκλοφορούν εκεί οι πεζοί - αφού οι πεζόδρομοι θα χρησιμοποιούνται από τα ποδήλατα...
Ιδιοφυές ή εφιαλτικό??
X-Sadm...
υ.γ. και απατάσθε και για ένα ακόμα θέμα, σε αντίθεση με τον αρχαιολόγο του μέλλοντος ;)
ΑπάντησηΔιαγραφήX-Sadm...
Γεια σου, Sadman.
ΑπάντησηΔιαγραφήΤι να πει κι η Κατερίνη; Σιγά την πόλη. Ούτε τους καλύτερους Μεσογειακούς Αγώνες δεν μπορεί να διοργανώσει.
Φοβερο ποστ! Θα χρειαστει οπωσδηποτε στον Αρχαιολογο του Μελλοντος (μας).
ΑπάντησηΔιαγραφήΘυμαμαι το Βολο, παλια, όταν τα αυτοκινητα ηταν ελαχιστα και τα ποδηλατα κατέκλυζαν ολους τους δρομους...
Σημερα, τα τουτού παιρνουν απλως εκδίκηση!
Μπορουμε να ζητησουμε χρηματα απο την ΕΕ για την καταστροφη τους;
(στα πλαισια του Νεου προγραμματος Ράβε-Ξήλωνε)
Μίλα καλέ με Βλαστό και Μπιρμπίλη να σου 'ξηγήσουν τ'όνειρο και τι ήθελε να πει ο ποιητής! Φοβερόν!
ΑπάντησηΔιαγραφήΔεν παίζεσαι πάντως, η πόλη του ΝτεΚίρικο και του Κωστόπουλου, αχααχα!
gasireu
Ποιος είπε ότι η Κατερίνη είναι πόλη;;; Όχι εγώ πάντως! Πάρκο Σαδιστικής Κυκλοφοριακής Αγωγής είναι, γεμάτο από μαζοχιστές κυκλοφοριακώς ανάγωγους επίδοξους παρκαδόρους.
ΑπάντησηΔιαγραφή.?.
Εγώ το είπα αυτό;
...
Χμμμ... να θυμηθώ να τηλεφωνήσω στον ψυχίατρό μου.. μπλα μπλα... μπλα.
X-Sad :)
Πάει εκείνος ο παλιός Βόλος, δε θα ξαναγυρίσει πια!... Το αυτοκίνητο ήρθε για να μείνει. Κι ό,τι ποδήλατα απέμειναν, ανέλαβε να τα εξοντώσει ο Δήμαρχος.
ΑπάντησηΔιαγραφήΌλο και πληθαίνουν τον τελευταίο καιρό οι φωνές που λένε: "θα ψηφίσω όποιον υποσχεθεί να ξηλώσει αυτούς τους ποδηλατόδρομους!" Το αίσχος είναι αδιανόητο.